Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAS0111 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2013 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2015-2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Kaminen, Merja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-SA-3LNP | 4.1.2016 – 30.4.2016 | Kaisa Konttinen, Merja Kaminen | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tulkita varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja sekä tukea lapsen kasvua, kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Opiskelija oppii arvioimaan kasvatus- ja opetuskäytäntöjä kriittisesti. Opiskelija osaa havainnoida, suunnitella, arvioida ja dokumentoida varhaispedagogiikkaa lapsilähtöisesti.
Opiskelijan työmäärä
Yht. 82 tuntia, josta lähiopetusta 40h ja itsenäistä 42h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammattiopinnot
Sisältö
Sensitiivinen kasvattaja. Kasvatuksen sukupuolistavia käytäntöjä päiväkodissa. Omahoitajuus. Pienryhmätoiminta. Päivähoito vanhemmuuden tukena ja lastensuojelun tukitoimena. Lapsikohtaisen varhaispedagogiikan havainnointi, suunnittelu, arviointi ja dokumentointi käytännön työvälineenä. Pedagogisia painotuksia.
Opiskelumateriaali
Mikkola Petteri & Nivalainen Kirsi. Lapselle hyvä päivä tänään. Näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen. 2009.
Heikka Johanna, Hujala Eeva & Turja Leena. Arvioinnista opiksi. Havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. 2009.
Koivunen Pirjo-Leena. Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen. 2009.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, asiantuntijavierailut, demonstraatiot, ryhmätehtävät
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja. Opiskelija osaa perustella valitsemiaan kasvatuskäytäntöjä lasta arvostavalla ja lapsen tarpeet huomioivalla tavalla. Hän osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida monipuolisesti omaa työskentelyään, joka perustuu yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnointiin.
Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja. Hän osaa käyttää erilaisia kasvatusmenetelmiä. Hän osaa analysoida erilaisia tapoja suunnitella, arvioida ja dokumentoida varhaiskasvatusta. Hän osaa soveltaa yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnointia toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja. Hän osaa tunnistaa erilaisia kasvatuskäytäntöjä ja kykenee selittämään niiden merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle. Hän osaa ymmärtää varhaispedagogiikan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja dokumentoinnin merkityksen työtä ohjaavina periaatteina.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe, essee, ryhmätehtävä, demonstraatiot