Kulttuurit ihmisen arjessa ja yhteiskunnan toiminnassa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAP0303 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2012V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2013) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-SA-1VK | 7.1.2013 – 26.4.2013 | Katri Pöntinen | Suomi | 7.12.2012 – 28.1.2013 |
7 | S-SA-1A | 4.3.2013 – 7.6.2013 | Heidi Blom | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
8 | S-SA-1B | 4.3.2013 – 7.6.2013 | Heidi Blom | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa käsityksen kulttuurin merkityksestä ihmisen kasvussa ja kehityksessä. Opiskelija ymmärtää erilaisten kulttuurien ominaispiirteitä, arvoja, normeja ja toimintatapoja. Opiskelija tutustuu ja oppii arvostamaan erilaisten kulttuurien keskeisiä ominaispiirteitä ja paneutuu kulttuurien väliseen viestintään. Opiskelija perehtyy valitsemansa asiakasryhmän elämäntilanteisiin. Opiskelija oppii erilaisia menetelmiä jäsentää asiakkaan arkea ja elämäntilannetta sekä harjaantuu analysoimaan eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia, verkko-opintoja 20 ja itsenäistä työskentelyä 41 tuntia. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Kulttuuri, suomalainen kulttuuri, vieraat kulttuurit, kulttuurien välinen viestintä. Arjessa selviytymisen tukeminen, elämäntapa- ja elämäntilanne, elämänhallinta.
Opiskelumateriaali
- Salo-Lee L. & Malmberg R. & Halinoja R. Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä.1996
- Abdelhamid, P. & Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.pro. 2009.
-Mikko Lehtonen & Olli Löytty & Petri Ruuska. Suomi toisin sanoen.
-Keltinkangas-Järvinen2010.Tunne itsesi, suomalainen.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus 20 h, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, verkko-opintoja 20h
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija kykenee arvioimaan eri kulttuurien vaikutuksia ihmisten arkeen ja elämänhallintaan. Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan erilaisten tekijöiden merkityksestä sosiaalialan työssä.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa kulttuureita, elämänhallintaa ja arkea kuvaavia käsitteitä erilaisissa elämäntilanteissa ja kirjallisuudessa.
Taso 1: Opiskelija tunnistaa eri kulttuurien erityispiirteitä ja osaa löytää näistä erilaisuuksia. Opiskelija osaa määritellä elämäntapaan ja elämänhallintaan liittyviä käsitteitä.
Arviointimenetelmät
Ryhmätehtävä. Yksilötehtävä verkko-opintoina. Numeerinen arviointi.