VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2012V > Vuosi 2 > Esimiestyö ja laadunhallinta (SSAA0804)

Esimiestyö ja laadunhallinta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAA0804
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2012V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2014)
Laajuus: 6 op
Vastuuopettaja: Bragge, Aira
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2014

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-2VK1.9.2014 – 24.10.2014Aira BraggeSuomi15.8.2014 – 14.9.2014

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

• Opiskelija tietää esimiestyön merkityksen organisaation toiminnalle sekä työyhteisötaitojen merkityksen omalle toiminnalle
• Opiskelija ymmärtää esimiehen eettisen toiminnan vaikutukset työyhteisössä
• Opiskelija perehtyy sosiaalialan toiminnanohjausjärjestelmään.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa toimia organisaation aktiivisena vastuullisena jäsenenä.

Opiskelijan työmäärä

Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opinnot Opetussuunnitelman mukaisesti.

Sisältö

• Laadun keskeisiä käsitteitä
• Toiminnanohjausjärjestelmä
• Asia- ja henkilöstöjohtaminen
• Työelämä- ja työyhteisötaitoja esimiestyössä
• Eettinen toiminta esimiestyössä
• Laadunhallinta sosiaalialalla

Opintojakso on osa laajempaa osaamiskokonaisuutta, johon linkittyy opintojaksot Projektin ohjaaminen ja Sosiaalialan keskeinen lainsäädäntö

Opiskelumateriaali

• Aarnikoivu, Henrietta 2010. Työelämätaidot: menesty ja voi hyvin. WS Bookwell Oy. Juva.
• Virtanen, Petri & Sinokki, Marjo 2014. Hyvinvointia työstä: työhyvinvoinnin kehittyminen, perusta ja käytännöt. Tietosanoma. Helsinki.
• Peltonen, Timo. 2008. Johtaminen ja organisointi. Teemoja, näkökulmia ja haasteita. 2. painos. Keuruu. Ky-Palvelu Oy.
• Skyttä, A. 2005. Tiimiytys ja sen läpivienti: matkalla kohti matalampia organisaatioita. Otava.
• Holma Tuppu, Outinen Maarit, Idänpää-Heikkilä Ulla & Sainio Salla. 2002. Kirkasta ja uudista laadunhallintaa kehitä laatutalo: opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Suomen kuntaliitto. Helsinki.
•Opettajan ilmoittama muu materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

• Luennot
• Verkko-opinnot
• Ryhmätyöskentely
• Hyvinvointipalvelujen johtaminen -harjoittelun aikana opiskelija perehtyy harjoittelupaikan toiminnanohjausjärjestelmään
• Itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

TASO K5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa arvioida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta parempien toimintatapojen kehittämiseksi.
•Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja on halukas osallistumaan oman alansa toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseen.
• Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omia työelämä- ja työyhteisötaitojaan.

TASO H3-H4
•Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa soveltaa teoriaa käytäntöön.
•Opiskelija osaa soveltaa työelämäelämä- ja työyhteisötaitoja käytännössä.
•Opiskelija osaa toimia eettisesti ja vastuullisesti.

TASO T1-T2
•Opiskelija tietää toiminnanohjausjärjestelmän perusteet ja tuntee peruskäsitteet.
•Opiskelija osaa kuvata toiminnanohjausjärjestelmän rakenteen.
•Opiskelija ymmärtää laadun merkityksen työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija ymmärtää esimiestyön merkityksen organisaation toiminnalle

Arviointimenetelmät

Arviointi pisteytetty. Numeerinen arviointi.


Takaisin