Mielenterveystyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0603 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2012V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2013) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Blomqvist, Ann-Sophie |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-SA-2B | 4.3.2013 – 7.6.2013 | Anne Puska | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
6 | S-SA-2B | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Ann-Sophie Blomqvist | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
7 | S-SA-1VK | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Ann-Sophie Blomqvist | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä sekä niihin liittyviä voimavaroja yksilö-, perhe- ja yhteisötasolla. Opiskelija tuntee eri ikäkausiin ja elämäntilanteisiin liittyviä psyykkisiä tarpeita ja uhkatekijöitä. Opiskelija on selvillä keskeisistä mielenterveydenhäiriöistä, traumaattisista kriiseistä sekä tuntee mielenterveystyössä käytettäviä hoito- ja työmuotoja. Opiskelija tuntee mielenterveystyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä osaa ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisiin mielenterveyspalveluihin.
Opiskelijan työmäärä
54 h, josta 26 h kontaktiopetusta, 28 h itsenäistä opiskelua. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Mielenterveyden lähtökohdat ja mielenterveyden edistäminen. Mielenterveyden palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö sekä mielenterveystyötä ohjaavia keskeisiä normeja. Mielen sairastuminen ja tavallisimmat mielenterveydenhäiriöt. Kriisiteorioita ja traumaattinen kriisi prosessina sekä työmenetelmiä kriisitilanteissa.
Opiskelumateriaali
- Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyö. Helsinki: WSOY
- Saari. 2003. Kuin salama taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Keuruu: Otava.
- mahdollinen muu jaettu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luentoja, keskusteluja, opintokäynti, pienryhmätyö
Arviointikriteerit
Taso 1-2: Opiskelija ymmärtää mielenterveyden lähtökohdat ja osaa kertoa tavallisimmista mielenterveydenhäiriöistä.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa kuvailemalla mielenterveystyön rakenteen, tuntee palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakkaita palveluiden piiriin. Tuntee mielenterveyshäiriöiden vaikutukset ihmiseen ja hänen lähiomaisiinsa.
Taso 5: Opiskelija tuntee mielenterveystyön tilan ja tärkeyden yhteiskunnassamme, tuntee palvelujärjestelmän ja ymmärtää mielenterveyshäiriöistä kärsivien asiakkaiden tilanteen ja erityistarpeet.
Arviointimenetelmät
Luentoihin ja opintokäyntiin osallistuminen, ryhmätyön ja muiden mahdollisten tehtävien suorittaminen.