Ihmisen sosialisaatio
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SA 2012V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Blomqvist, Ann-Sophie |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
9 | S-SA-1VK | 4.3.2013 – 7.6.2013 | Katri Pöntinen | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
10 | S-SA-1A | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Ann-Sophie Blomqvist, Merja Kaminen | Suomi | 16.8.2013 – 20.9.2013 |
11 | S-SA-1B | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Ann-Sophie Blomqvist, Merja Kaminen | Suomi | 16.8.2013 – 20.9.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään sosiaalipedagogisen ja kehityspsykologisen ajattelutavan. Opiskelija oppii ymmärtämään keskeiset kehityspsykologiset teoriat ja käsitteet lapsuudessa ja oppii sosiaalipedagogisen työn perusteet. Opiskelija perehtyy ihmisen sosialisaatioon,yksilöllisiin eroihin, kehitykseen ja hyvinvointia tukeviin toimintoihin erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta 68h lähiopetusta ja 67h ítsenäistä opiskelua.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Lapsen psyykkinen ja sosiaalinen kehitys. Sosiaalipedagoginen työskentelytapa. Madsenin kukka. Bronfenbrennerin teoria. Kiintymyssuhdeteoria. Temperamentti. Itsetunto ja minän kokeminen ihmissuhteissa. E
Opiskelumateriaali
Hämäläinen, J. & Kurki, L. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo. WSOY.1997.
Keltikangas-Järvinen. L. 2010. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: WSOY
Kurki, L. & Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Oy Finn Lectura Ab. 2006.
Nurmi, J-E.ym. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY Oppimateriaalit Oy. 2006.
Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa - vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Juva. PS-kustannus
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Oppimistehtävä, ryhmäharjoitukset, ryhmätehtävät, luennot ja itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa suhteessa omaan sosialisaatioprosessiin, osaa peilata asioita teoriasta kokemuksiin.
Taso 3-4: Opiskelija näkee sosiaalipedagogiikan ja kehityspsykologian roolin ja osaa jäsentää sosialisaation ja kasvatuksen sekä kehityksen merkityksen sekä arvioida miten se tulee näkyviin valitussa kontekstissa.
Taso 1-2: Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogisen ja kehityspsykologisen työn perusteet ja tunnistaa kasvatuksen, kehityksen ja sosialisaation merkityksen yhteiskuntapoliittisesti.
Arviointimenetelmät
Luentoihin osallistuminen, ryhmätyön suorittaminen ja esittäminen, esseen kirjoittaminen.