VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2012 > Vuosi 4 > Suuntaava harjoittelu (SSAH0004)

Suuntaava harjoittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAH0004
Tyyppi: Pakollinen / Harjoittelu
OPS: S-SA 2012
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 4 (2015-2016)
Laajuus: 14 op
Vastuuopettaja: Koivisto, Raimo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2015-2016

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
2S-SA-3LNP, S-SA-3SP21.3.2016 – 24.5.2016Aira Bragge, Ann-Sophie Blomqvist, Kati Långsjö, Kaisa KonttinenSuomi7.12.2015 – 23.3.2016

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassaan sosiaalialan asiakaspalvelutyön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen sekä arviointiin työntekijän ja asiakkaan/perheen/lapsen näkökulmasta
Opiskelija arvioi palveluihin vaikuttavia asiakkaiden, lähiympäristön ja yhteiskunnan muuttuvista tarpeista sekä muutoksista aiheutuvia kehittämistarpeita. Harjoitteluun liittyvänä tehtävänä on tarkastella sosiaalialan asiakaspalvelutyössä sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyössä tarvittavaa ammatillista osaamista ja työssä tarvittavia yhteistyöverkostoja. Lisäksi opiskelija perehtyy palvelujen talouteen ja laatuun liittyviin tekijöihin sekä pohtii oman työn kehittämisen menetelmiä ja tarkoitusta harjoittelupaikkansa toiminnan kautta.

Opiskelijan työmäärä

374h, josta 18 h on varattu harjoitteluun liittyvään oppimistehtävään

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Suuntaavaa harjoittelua edeltävät teoriaopinnot

Sisältö

Erilaiset sosiaalialan asiakaspalvelutyöhön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön asiakastyön liittyvät tehtävät.

Arviointikriteerit

Hyväksytty

Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla

Hylätty

Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty

Arviointimenetelmät

Arvioidaan periaatteella hyväksytty/hylätty erillisten arviointikriteereiden mukaan.


Takaisin