Suuntaava harjoittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0004 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | S-SA 2012 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2015-2016) |
Laajuus: | 14 op |
Vastuuopettaja: | Koivisto, Raimo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-SA-3LNP, S-SA-3SP | 21.3.2016 – 24.5.2016 | Aira Bragge, Ann-Sophie Blomqvist, Kati Långsjö, Kaisa Konttinen | Suomi | 7.12.2015 – 23.3.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassaan sosiaalialan asiakaspalvelutyön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen sekä arviointiin työntekijän ja asiakkaan/perheen/lapsen näkökulmasta
Opiskelija arvioi palveluihin vaikuttavia asiakkaiden, lähiympäristön ja yhteiskunnan muuttuvista tarpeista sekä muutoksista aiheutuvia kehittämistarpeita. Harjoitteluun liittyvänä tehtävänä on tarkastella sosiaalialan asiakaspalvelutyössä sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyössä tarvittavaa ammatillista osaamista ja työssä tarvittavia yhteistyöverkostoja. Lisäksi opiskelija perehtyy palvelujen talouteen ja laatuun liittyviin tekijöihin sekä pohtii oman työn kehittämisen menetelmiä ja tarkoitusta harjoittelupaikkansa toiminnan kautta.
Opiskelijan työmäärä
374h, josta 18 h on varattu harjoitteluun liittyvään oppimistehtävään
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suuntaavaa harjoittelua edeltävät teoriaopinnot
Sisältö
Erilaiset sosiaalialan asiakaspalvelutyöhön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön asiakastyön liittyvät tehtävät.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Arvioidaan periaatteella hyväksytty/hylätty erillisten arviointikriteereiden mukaan.