Sosiaalialan organisaatio- ja toimintakulttuurit
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2012 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2012-2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Blomqvist, Ann-Sophie |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-SA-1A | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Heidi Blom | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
7 | S-SA-1B | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Heidi Blom | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
Osaamistavoitteet
Sosiaalialan organisaatio ja toimintakulttuurit (2op):
Opiskelija perehtyy organisaation toimintaan ja sosiaalialan organisaation erityispiirteisiin. Lisäksi opiskelija saa tietoa hyvinvointiyrittäjyydestä ja sen eri muodoista palvelutuotannossa.
Sosiaalialan palvelurakenteet (3op):
Opiskelija tutustuu sosiaalilainsäädännön kokonaisuuteem ja sen vaikutuksiin sosiaalipalveluiden tuottamiseen ja asiakastyöhön. Opiskelija perehtyy eri sosiaalipalveluihin ja niiden käytännön järjestämistapoihin. Opiskelija tiedostaa sosiaalipalvelujen yhteiskunnallisen merkityksen kansalaisten hyvinvoinnille.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 134 h, josta
- kontaktiopetusta 65 h
- itsenäistä opiskelua 68 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Sosiaalialan organisaatio- ja toimintakulttuurit:
Sosiaalialan organisaatio ja sen erityispiirteet.
Hyvinvointiyrittäjyys.
Sosiaalialan palvelurakenteet:
Sosiaalipalvelujärjestelmä ja sitä säätelevät yleiset lait. Sosiaalipalvelujen eri muodot.
Opiskelumateriaali
Helne, Julkunen ym. (2003). Sosiaalinen politiikka. Helsinki. WSOY
Niemelä, H. & Salminen, K. (2006). Suomalainen sosiaaliturva. http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/net/280606095032ek/$file/suomalainen.pdf?openelement
Kananoja, A. & Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (2011): Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Lammi-Taskula, J. (2011): Sosiaali- ja terveydenhuollon perusteet. WSOY.pro.
Toikko, T. (2012): Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opintokäynnit, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa arvioida asiakkaan sosiaalipalveluiden tarpeen ja soveltaa tietämystään hyvinvointiyrittäjyydestä tiedostaen niiden yhteiskunnallisen merkityksen asiakastyössä. Lisäksi opiskelija osaa kriittisesti arvioda ja kehittää sosiaalipalveluita yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti.
Taso 3: Opiskelija ymmärtää sosiaalialan organisaation erityispiirteet ja hyvinvointiyrittäjyyden ja sosiaalipalveluiden merkityksen osana palvelutuotantoa ja asiakastyötä. Opiskelija tuntee asiakasta koskevaa lainsäädäntöä ja näkee kehittämiskohteita sosiaalipalveluita koskevassa asiakastyössä.
Taso 1:Opiskelija tietää yleisen organisaation toiminnan ja sosiaalialan organisaation erityispiirteet. Opiskelija tunnistaa hyvinvointiyrittäjyyden osaksi palvelutuotantoa. Opiskelija osaa nimetä yleisimpiä sosiaalipalveluita sekä hahmottaa niitä koskevaa lainsäädäntöä asiakaslähtöisesti.
Arviointimenetelmät
Opintokäynteihin osallistuminen, ryhmätötyön ja tehtävän suorittaminen. Numeerinen arviointi (0-5).