Ihminen asiakkaana ja toimijana työyhteisössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAP0202 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SA 2011 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | S-SA-1A | 24.10.2011 – 23.12.2011 | Aira Bragge, Merja Kaminen | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
4 | S-SA-1B | 24.10.2011 – 23.12.2011 | Aira Bragge, Merja Kaminen | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää sosiaalialan asiakkuuteen liittyvät erityispiirteet. Hän osaa sosiaalialan asiakastyössä tarvittavia perusvuorovaikutustaitoja ja ymmärtää sosiaalialan työssä jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää nykyaikaisen, joustavan työyhteisön tunnusmerkit ja toimintaperiaatteet sekä osaa kehittää omaa työyhteisöään niiden mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä kontaktiopetusta 65 tuntia ja itsenäistä opiskelua 70 tuntia
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Työmotivaation ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen, itsetuntemus vuorovaikutuksen osapuolena, henkilökemiat, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, sosiaalialan työn monimuotoisuus, työ- ja organisaatiokäyttäytymisen perusteet, henkilöstön palkkaukseen ja perehdytykseen liittyvät asiat.
Opiskelumateriaali
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka ja Saarnio 2009. Ammattina sosionomi.
Tony Dunderfelt. Henkilökemia.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot (Asiakkuus 18 h + Toimijana työyhteisössä 31 h + yhteinen seminaari 8h), harjoitukset, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa toimia työyhteisön kehittäjänä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalialan työtä parempien työkäytäntöjen kehittämiseksi.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa työelämää koskevaa teoriaa erilaisiin työyhteisöihin (teorian ja käytännön yhteensovittaminen). Opiskelija kykenee tiedon perusteella analysoimaan omaa työyhteisöään.
Taso 1-2: Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön piirteitä. Opiskelija osaa kuvailla sosiaalialan asiakkuutteen ja työtehtäviin liittyviä erityispiirteitä.
Arviointimenetelmät
Harjoituksiin ja ryhmätöihin osallistuminen, kirjallinen tehtävä tai tentti. Numeerinen arviointi.