Hyvinvointipalvelujen johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0003 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | S-SA 2011 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2013-2014) |
Laajuus: | 11 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-3A | 28.10.2013 – 18.12.2013 | Aira Bragge, Sinikka Palosaari | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
5 | S-SA-3B | 28.10.2013 – 18.12.2013 | Aira Bragge | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija syventää ammatillista osaamista sosiaalipalvelujen ja muiden palveluiden asiakaspalvelutyön ohjaamis-, kehittämis- ja esimiestehtävissä
2. Opiskelija tutustuu suunnittelun, ohjauksen, hallinnon ja johtamisen toteuttamistapoihin sekä projektityöhön
3. Sisäistää asiakaskeskeisyyden työnsä kehittämisen perustaksi
4. Perehtyy harjoittelupaikassaan tapahtuneisiin muutosprosesseihin ja niiden ohjaamiseen
5. Opiskelija syventää näkemystään erilaisten ja eri tavoin tuotettujen hyvinvointipalveluiden nykytilasta ja kehittämistarpeista sekä kehittämishaasteita alan ammattilaiselle
6. Opiskelija ymmärtää ihmisyhteisön ja yksilön toimintaa niin että kykenee toimimaan ryhmissä ja työryhmien ohjaajana sekä sosiaalisen huolenpitotyön organisoijana
7. Kykenee suunnitelmallisesti kehittämään ja ohjaamaan laadukasta ja tuloksekasta palveluprosessia
8. Omaksuu konkreettisia kehittämisen menetelmiä, seuraa aktiivisesti alan kehittämistyötä sekä osallistuu siihen
9. Opiskelija jatkaa oman ammatillisen kasvun analysointia ammattianalyysin avulla
Opiskelijan työmäärä
293h, josta 14 h on varattu harjoitteluun liittyvään oppimistehtävään
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Harjoitteluun liittyvät teoriaopinnot on suoritettava ennen harjoittelua.
Sisältö
Ohjattu harjoittelu. Erilaiset hallintoon, kehittämiseen ja asiakastyön ohjaukseen liittyvät tehtävät. Tehtäviin voi kuulua myös perusasiakastyötä, mutta ne eivät saa täyttää koko harjoittelujaksoa.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Arvioidaan periaatteella hyväksytty/hylätty erillisten arviointikriteereiden mukaan.