Laadunhallinta ja työn kehittäminen sosiaalialalla
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0903 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2011 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2014-2015) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-4A | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Aira Bragge, Heidi Blom | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
5 | S-SA-4B | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Aira Bragge, Heidi Blom | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
Osaamistavoitteet
•Opiskelija perehtyy sosiaalialan toiminnanohjausjärjestelmään.
•Opiskelija tietää projektin eri vaiheet ja perehtyy projektiin, sen suunnitteluun ja toteutukseen.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa laatia projektisuunnitelman ohjatusti. Projektisuunnitelma kytkeytyy suuntautuvien syventäviin opintoihin.
•Opiskelija osaa toimia organisaation aktiivisena vastuullisena jäsenenä.
Sisältö
•laadun ja projektin keskeiset käsitteet
•toiminnanohjausjärjestelmä
•tiimityöskentely
•laadun vaikutus työyhteisön tulokseen
•projektin suunnittelu: projektisuunnitelma ja rahoitushakemus
Opiskelumateriaali
•Skyttä, A. 2005. Tiimiytys ja sen läpivienti: matkalla kohti matalampia organisaatioita. Otava.
•Holma Tuppu, Outinen Maarit, Idänpää-Heikkilä Ulla & Sainio Salla. 2002. Kirkasta ja uudista laadunhallintaa kehitä laatutalo: opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Suomen kuntaliitto. Helsinki.
•Ruuska, K. 2001. Projekti hallintaan. Suomen Atk-kustannus. Espoo.
•Opettajien ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöskentely, lähtökohtana aito projektisuunnitelma asiakasryhmälle, Esimiestyö -harjoittelun aikana opiskelija perehtyy harjoittelupaikan toiminnanohjausjärjestelmään, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
TASO 5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa arvioida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta parempien toimintatapojen kehittämiseksi.
•Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja on halukas osallistumaan oman alansa toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseen.
•Opiskelija osaa suunnitella onnistuneen ja toteuttamiskelpoisen projektin.
•Opiskelija osaa pohtia työn/alan kannalta laaja-alaisesti projektin yhteiskunnallista hyötyä.
TASO 3-4
•Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa soveltaa teoriaa käytäntöön.
•Opiskelija osaa toimia vastuullisesti.
•Opiskelija osaa suunnitella toteuttamiskelpoisen projektin.
•Opiskelija osaa pohtia projektin hyötyä työn/alan kehittämisen kannalta.
TASO 1-2
•Opiskelija tietää toiminnanohjausjärjestelmän perusteet ja tuntee peruskäsitteet.
•Opiskelija tietää projektiin liittyvät keskeiset käsitteet.
•Opiskelija osaa kuvata toiminnanohjausjärjestelmän rakenteen.
•Opiskelija ymmärtää laadun merkityksen työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija suunnittelee projektin.
•Opiskelija tunnistaa projektityön hyötyjä suppeasti työn kehittämisen kannalta.
Arviointimenetelmät
Arviointi pisteytetty. Numeerinen arviointi.