Ihminen oppijana ja ryhmän jäsenenä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0203 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2011 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Kaminen, Merja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-1A | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Ahti Nyman, Merja Kaminen | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
6 | S-SA-1B | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Ahti Nyman, Merja Kaminen | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee sosiaalipsykologian ja kasvatustieteen keskeisiä peruskäsitteitä ja osaa arvioida niitä käytännössä. Opiskelija kykenee tulkitsemaan eri oppimisnäkemyksiä. Opiskelija on omaksunut aktiivisen oppimisen asenteen ja pystyy arvioimaan sitä koko ihmisiän kestävän prosessin näkökulmasta. Opiskelija osaa tulkita ryhmädynamiikan lainalaisuuksia ja ihmisten välistä vuorovaikutusta teoriatiedon pohjalta. Opiskelija osaa perustella näkemyksiä ihmisen ajattelun, tunteen ja toiminnan sosiaalisuudesta.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135 h, josta lähiopetusta 65 h ja itsenäistä opiskelua 70h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Sosiaalipsykologian ja kasvatustieteen peruskäsitteitä. Oppimisnäkemykset, oppimisstrategiat. Opetus ja ohjaus. Vuorovaikutus ja yhteistyö. Ryhmä, ryhmän rakenne ja ryhmäprosessit. Arvot, normit ja ennakkoluulot ihmisyhteisössä. Sosiaalisuus ihmisen toiminnassa, tunteissa ja ajattelussa.
Opiskelumateriaali
Helkama, K. & Myllyniemi, R. & Liebkind, K. 1998. Johdatus sosiaalipsykologiaan. 2. p. Helsinki. Edita.
Peltonen, H. 2000. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa. Helsinki. Kirjayhtymä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäharjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
K5
Opiskelija kykenee arvioimaan kriittisesti sosiaalipsykologian ja kasvatustieteen keskeisiä käsitteitä. Opiskelija kykenee perustelemaan ryhmädynamiikan lainalaisuuksia käytännön esimerkkien avulla. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan elinikäisen oppimisen näkökulmasta.
H3-4
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalipsykologian ja kasvatustieteen keskeisiä käsitteitä käytännössä.
Opiskelija osaa vertailla ryhmädynamiikan lainalaisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa analysoida omaa asennettaan suhteessa elinikäiseen oppimiseen.
T1-2
Opiskelija osaa kuvailla kasvatukseen ja vuorovaikutukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija ymmärtää aktiivisen oppimisen asenteen koko ihmisiän kestävänä prosessina. Opiskelijalla on kyky ymmärtää ja selittää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia.
Arviointimenetelmät
Ryhmätyö 50% ja tentti 50%. Numeerinen arviointi.