VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2010V > Vuosi 3 > Sosiaalipalvelutyön kehittäminen (SSAS0214)

Sosiaalipalvelutyön kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAS0214
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2010V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2013)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Bragge, Aira
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2013

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-3SP7.1.2013 – 1.3.2013Håkan SödermanSuomi7.12.2012 – 7.1.2013
2S-SA-3SPV7.1.2013 – 1.3.2013Håkan SödermanSuomi7.12.2012 – 7.1.2013

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

• Opiskelija perehtyy sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiin.
• Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.
• Opiskelija osaa käyttää sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.

Opiskelijan työmäärä

Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perus- ja ammattiopinnot

Sisältö

Toimijalähtöinen kehittäminen, arviointisuunnitelma, sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarviointimenetelmiä

Opiskelumateriaali

Auranen Johanna, Hakalisto Arja, Hiltunen-Toura Maarit, Hämäläinen-Abdessamad Maija, Kaski Päivi, Myllärinen Tarja, Sipilä Anita, Sutela Riikka & Väisänen Raija 2005. Arviointi osana sosiaalialan kehittämistä. Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisuja A. 1:2005.
Colin, Robson 2001. Käytännön arvioinnin perusteet: opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Tampere.
Seppänen-Järvelä, Riitta 1999. Luottamus prosessiin. Kehittämistyön luonne sosiaali- ja terveysalalla. STAKES. Tutkimuksia 104.
Seppänen-Järvelä, Riitta & Vataja Katri (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Juva.
Toikko, Timo 2012. Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Tampere.
Opettajan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, toiminnallisia menetelmiä, keskusteluja, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

TASO K5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (sosiaalialan työssä).
•Opiskelija osaa yhdistää teorian ja käytännön (muodostamaan kokonaisuuden)
•Opiskelija osaa luoda kehittämistarpeiden pohjalta uudenlaisen toimintatavan (sosiaalialan työssä).

TASO H3-H4
•Opiskelija analysoi omaa toimintaansa (reflektointi, SWOT), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa vertailla sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä (hyödyt ja haitat)
•Opiskelija osaa käyttää (soveltaa) sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.

TASO T1-T2
•Opiskelija tietää sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä.
•Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.


Takaisin