Asiakastyön työmenetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0502 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2010V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2012) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-2A | 27.8.2012 – 26.10.2012 | Kati Långsjö, Tytti Hyttilä-Huhta | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
5 | S-SA-2B | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Kati Långsjö, Tytti Hyttilä-Huhta | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisen toiminnan ydinalueisiin ja saa asiakastyön perusvalmiuksia. Opiskelija osaa työskennellä asiakaslähtöisesti ja voimavarakeskeisesti erilaisissa elämäntilanteissa olevien sekä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten sosiaalisten ongelmien lieventämisessä ja ehkäisyssä. Opiskelija tuntee sosiaalialan erityispalveluiden toimintatapoja. Opiskelija tuntee sosiaalialan erityispalveluiden toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia jäsenenä moniammatillisessa ryhmässä. Opiskelija harjaantuu ryhmän ohjaamisessa ja osaa hyödyntää yhteisötyön mahdollisuuksia hyvinvointipalveluissa asiakkaan tukemiseksi.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 162h, josta luento-opetusta 42 tuntia, asiakasryhmän ohjaamista 10 tuntia ja omatoimista työskentelyä 110h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Ammatillisen asiakastyön prosessi, ammatillinen vuorovaikutus, ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja sosiaalialan erityispalvelut. Yhteisötyö, moniammatillinen verkostotyö, sosiaalisen tuen muodot ja merkitys, ryhmän ohjaaminen ja tiimityö.
Opiskelumateriaali
Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY.
Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino
Niemistö, R. 2002. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Roivanen, I. & Nylund, M. & Korkiamäki, R. & Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö. PS-Kustannus. 2008
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, opintokäynnit, asiakasryhmien ohjaaminen
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa arvioida asiakastyössä tilanteeseen sopivan työtavan ja suunnitella asiakastyön prosessia asiakaslähtöisesti tilanteen mukaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yhteisö- ja ryhmätyön toimintatapoja ja menetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin lisäämiseksi. Opiskelija löytää keinoja asiakkaan voimavarojen ja osallisuuden vahvistamiseksi moniammatillisessa tiimissä toimien.
Tasot 1-2: Opiskelija tuntee asiakastyön prosessin ja osaa määritellä eri vaiheiden työtavat. Opiskelija tunnistaa omia kasvutarpeitaan ja vahvuuksiaan asiakastyön tekijänä. Opiskelija tunnistaa yhteisötyön toimintatapoja ja ymmärtää sosiaalisen tuen ja vertaistuen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osallistuu ryhmätyön toteutukseen.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa asiakasvuorovaikutuksen teoriaa käytännön harjoituksiin ja ohjaustilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa eri työmenetelmiä harjoituksissa ja asiakasohjaustilanteissa voimavaralähtöisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyön toteutukseen.
Tasot 1-2: Opiskelija tuntee asiakastyön prosessin ja osaa määritellä eri vaiheiden työtavat. Opiskelija tunnistaa omia kasvutarpeitaan ja vahvuuksiaan asiakastyön tekijänä. Opiskelija tunnistaa yhteisötyön toimintatapoja ja ymmärtää sosiaalisen tuen ja vertaistuen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osallistuu ryhmätyön toteutukseen.
Arviointimenetelmät
Yhteinen ryhmätehtävä (sis. ryhmänohjauksen), lukupäiväkirjan ja ammatillisen kasvun päiväkirjan tekeminen