VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2010V > Varhaiskasvatus (SSAA0405)

Varhaiskasvatus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAA0405
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2010V
Taso: Sosionomi (AMK)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Kaminen, Merja
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-1VK7.3.2011 – 29.4.2011Merja KaminenSuomi14.2.2011 – 13.3.2011

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy varhaiskasvatuksen kehittämisen ja ohjauksen valtakunnallisiin, kuntakohtaisiin ja päiväkotikohtaisiin linjauksiin ja periaatteisiin. Opiskelija kykenee perustelemaan lapsilähtöisen toiminnan merkityksen päivähoidon arjessa ja osana lapsen elämää. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvatusta kasvatuskumppanuuden ja vanhemmuuden tukemisen lähtökohdista.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 52 h, josta lähiopetusta 26 h ja itsenäistä opiskelua 26 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei edellytetä

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet työvälineenä. Lapsen havainnointi yksilönä ja ryhmässä. Leikin merkitys. Aikuisen ja lapsen ja lasten välinen vuorovaikutus. Lapsilähtöinen toiminta ja kasvatuskumppanuus. Sadutus lapsen kuulemisen menetelmänä. Erilaisia pedagogisia suuntauksia.

Opiskelumateriaali

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. 2005.
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/7eef5448-e8a3-4887-ab97-19719ea74066
Varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset.
http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/varhais2/kasvatus.pdf
Pedagogiikan palikat. Johdatus varhaiskasvatukseen ja kehitykseen. Toim. Aili Helenius ja Riitta Korhonen. Oppimateriaalit. WSOY. 2008.
Varhaiskasvatuksen teoriasuuntauksia. Toim. Kirsti Karila, Jarmo Kinos ja Jorma Virtanen. 2001. Sivut: 1-85.PS-kustannus. 2001
Luentomateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, ryhmätyöt, luovat menetelmät

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa perustella lapsilähtöisen toiminnan merkityksen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee kehittämään varhaiskasvatusta ja tulkitsemaan lasten käyttäytymistä ja ajattelua havainnoimalla yksittäistä lasta tai lapsiryhmää. Opiskelijalla on kyky arvioida eri leikkitilanteita ja tukea leikkiä oppimisen näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvatusta kasvatuskumppanuuden ja vanhemmuuden tukemisen lähtökohdista.
Taso 3-4
Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee analysoimaan varhaiskasvatusta ja vertailemaan lasten välistä vuorovaikutusta havainnoimalla heitä. Opiskelija kykenee käyttämään tietoaan eri leikkitilanteissa ja rikastuttamaan yksittäisen lapsen tai lapsiryhmän leikkiä. Opiskelijalla on kyky ratkaista kasvatuskumppanuudessa esiintyviä ristiriitoja.
Taso 1-2
Opiskelija tunnistaa lapsilähtöisen toiminnan merkityksen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee kuvailemaan erilaisia tilanteita lasten käyttäytymisessä ja ajattelussa havainnoimalla lasten toimintaa ja käyttäytymistä. Opiskelija muistaa leikin merkityksen osana lapsen tapaa toimia ja ajatella. Opiskelija ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja vanhemmuuden tukemisen tärkeyden varhaiskasvatuksessa.

Arviointimenetelmät

Tentti, ryhmätehtävät. Numeerinen arviointi.


Takaisin