Erityispedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2010V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Pöntinen, Katri |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1VK | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Heidi Blom | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy erityiskasvatuksen ihmiskäsitykseen, tavoitteisiin ja käytäntöihin. Opiskelija oppii tunnistamaan ja arvioimaan erityisen tuen tarpeen.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 54h
Sisältö
Sosiaaliset ja emotionaaliset ongelmat kasvussa ja kehityksessä. Erityiskasvatuksen tarve. Erityislapsen tukeminen. Erityisryhmät päiväkodissa. Koulun mahdollisuus tukeen. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Tuettu työllistyminen.
Opiskelumateriaali
Ladonlahti, T. & Naukkarinen, A & Vehmas, S. (toim.) 1998. Poikkeava vai erityinen?: erityispedagogiikan monet ulottuvuudet. Jyväskylä. Atena.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö.
Arviointikriteerit
Taso 1-2: Opiskelija muistaa ja ymmärtää sekä osaa selittä ja tulkita erityispedagogiikan käsitteitä.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa ja käyttää erityispedagogiikan käsitteitä uusissa tilanteissa ja ongelmanratkaisuissa.
Taso 4-5: Opiskelija kykenee arvioimaan, analysoimaan ja tekemään vertailuja erityispedagogiikan tehtäväkentässä. Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan erilaisten tekijöiden merkityksestä sosiaalialan työssä.
Arviointimenetelmät
Ryhmätyö ja tentti. Numeerinen arviointi.