Ihmisen sosialisaatio
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0104 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SA 2010V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Pöntinen, Katri |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1VK | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Merja Kaminen | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogisen ajattelutavan ja ja oppii sosiaalipedagogisen työn perusteet. Opiskelija perehtyy ihmisen sosialisaatioon,yksilöllisiin eroihin, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointia tukeviin toimintoihin erilaisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö
Kasvatuksen yhteiskunnallinen luonne, kulttuurien väliset erot kasvatuksessa ja sosialisaatiossa.
Opiskelumateriaali
Hämäläinen, J. & Kurki, L. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo. WSOY.1997.
Keltikangas-Järvinen. L. 2010. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: WSOY
Kurki, L. & Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Oy Finn Lectura Ab. 2006.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Oppimistehtävä, ryhmäharjoitukset, ryhmätehtävät, luennot ja itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1-2: Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogisen työn perusteet ja tunnistaa kasvatuksen, kehityksen ja sosialisaation merkityksen yhteiskuntapoliittisesti.
Taso 3: Opiskelija näkee sosiaalipedagogiikan roolin ja osaa jäsentää sosialisaation ja kasvatuksen sekä kehityksen merkityksen sekä arvioida miten se tulee näkyviin valitussa kontekstissa.
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa suhteessa omaan sosialisaatioprosessiin, osaa peilata asioita teoriasta kokemuksiin.
Arviointimenetelmät
Luentoihin osallistuminen, ryhmätyön suorittaminen ja esittäminen, esseen kirjoittaminen.