VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2010 > Vuosi 3 > Lastensuojelun syventävät opinnot (SSAS0112)

Lastensuojelun syventävät opinnot

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAS0112
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2010
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2012-2013)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Niemistö, Riku
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2012-2013

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-3LNP7.1.2013 – 26.4.2013Håkan SödermanSuomi7.12.2012 – 7.1.2013
2S-SA-3LNPV7.1.2013 – 26.4.2013Håkan SödermanSuomi7.12.2012 – 7.1.2013

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan yksilö- ja perhekohtaisessa lastensuojelutyössä. Opiske-lija hallitsee avohuollossa ja sijaishuollossa käytettäviä työmenetelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija perehtyy lastensuojelun sijaishuoltoon ja sen erilaisiin toteuttamistapoihin. Opiskelija tuntee lastensuojelun erityiskysymyksiä.

Opiskelijan työmäärä

81h, joista työjärjestykseen merkittyä opetusta 39h (luennot, harjoitukset ja opintokäynti), itsenäistä opiskelua 42h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perus- ja aineopinnot

Sisältö

Lasten ja heidän perheidensä auttaminen ja tukeminen. Lastensuojelulain soveltaminen. Huostaanotto ja sijaishuollon järjestäminen. Jälkihuolto. Lastensuojelun erityiskysymykset. Lastensuojelulaitokset ja perhehoito toiminta- ja kasvuympäristönä. Vanhemmuus sijaishuollossa. Perhedynamiikka, perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmät. Sijaishuollon laatu.

Opiskelumateriaali

-Taskinen, Sirpa. Lastensuojelulain soveltaminen. 2010. WSOY.
-Bardy, Marjatta. (toim.) Lastensuojelun ytimissä. 2009. Yliopistopaino. Luvut 2-3.
-Valtakunnalliset sijaishuollon laatukriteerit 2004. Sijaishuollon neuvottelukunnan julkaisuja. 18.
-Opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, tentti tai tehtävä.
Opintokäynti

Arviointikriteerit

K5
Opiskelija tuntee kattavasti lastensuojelu kokonaisuuden eri vaiheet vireilletulosta jälki-huoltoon ja ymmärtää ja osaa perustellusti kuvata kunkin vaiheen tärkeimmät kohdat. Opiskelija tuntee kattavasti avohuollon perhetyön sekä sijaishuollon työmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija on hyvin perehtynyt sijaishuollon kokonaisuuteen ja eri toteuttamistapoihin ja osaa arvioida sijaishuoltoa lapsen näkökulmasta. Opiskelija tuntee lastensuojelun erityiskysymyksiä.

H3-H4
Opiskelija hahmottaa lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireilletulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa kunkin vaiheen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiä. Opiskelija tuntee eri sijaishuollon muodot. Opiskelija on tutustunut lastensuojelun erityiskysymyksiin.


T1-T2
Opiskelija tuntee osittain lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireilletulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa osasta vaiheista. Perusteltua näkemystä siitä, mikä kussakin vaiheessa on keskeistä, ei ole. Opiskelija on tutustunut joihinkin perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiin pintapuolisesti. Opiskelija osaa luetella sijaishuollon eri muodot.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi


Takaisin