Perehtyminen asiakkuuteen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0001 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | S-SA 2010 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2010-2011) |
Laajuus: | 9 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1A | 7.3.2011 – 15.4.2011 | Aira Bragge, Heidi Blom, Merja Kaminen | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
2 | S-SA-1B | 7.3.2011 – 15.4.2011 | Aira Bragge, Heidi Blom, Merja Kaminen | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy valitsemansa asiakasryhmän arkeen ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin. Opiskelija tutustuu ja vertailee ihmisen sosialisaatiota, kasvua, kasvatusta ja ohjausta sekä hyvinvointia tukevia sosiaalialan toimintoja. Opiskelija kehittää omaa kasvatus- ja ohjausajatteluaan sekä osaamistaan sosiaalialalla. Opiskelija toteuttaa itsearvioinnin ja soveltaa sitä käytännössä. Opiskelija kykenee ratkaisemaan ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä pulmatilanteita. Opiskelija pystyy soveltamaan ja suhtautumaan kriittisesti omaan työhönsä.
Opiskelijan työmäärä
Käytännön harjoittelu 234h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ensimmäisen opintovuoden harjoittelujaksoa edeltävien teoriaopintojen suorittaminen.
Sisältö
Päiväkodissa lapsilähtöinen toiminta ja kasvatuskumppanuus sekä asiakaspalvelu- ja ohjaustehtävät mm. kotipalvelussa tai vanhusten palveluissa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Ohjattu käytännön harjoittelu 234h.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Harjoittelu hyväksytään periaatteella hyväksytty/hylätty. Arviointiin osallistuvat harjoittelupaikan ohjaaja, opiskelija ja ohjaava opettaja. Harjoittelujakson lopussa käydään harjoittelujaksoa koskeva arviointikeskustelu.