Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSS1001 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2009 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Kaminen, Merja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
7 | S-SA-3LNP | 9.1.2012 – 24.2.2012 | Merja Kaminen | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään suomalaisen päivähoitojärjestelmän rakenteen, tavoitteet ja tehtävät perheiden kasvatustyön tukemisessa sekä perehtyy varhaiskasvatuksen periaatteisiin ja käytäntöihin. Opiskelija tutustuu erilaisiin pedagogisiin suuntauksiin.
Sisältö
Varhaiskasvatuksen periaatteet, käytännöt ja suuntaukset. Päivähoito osana kasvatusyhteisöä. Päivähoito vanhemmuuden tukena ja lastensuojelun tukitoimena. Vaihtoehtopedagogiset suuntaukset varhaiskasvatuksessa.
Opiskelumateriaali
Strandell, H. 1996. Päiväkoti lasten kohtaamispaikkana. Helsinki. Gaudeamus.
Hytönen, J. 2002. Lapsikeskeinen kasvatus. 4.-6. p. Porvoo. WSOY.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Harjoituksiin osallistuminen, tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.