Mielenterveys- ja kriisityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSA0602 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2009 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Vekara, Outi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
10 | S-SA-2A | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Outi Vekara | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
11 | S-SA-2B | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Outi Vekara | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä sekä niihin liittyviä voimavaroja yksilö-, perhe- ja yhteisötasolla. Opiskelija tuntee eri ikäkausiin ja elämäntilanteisiin liittyviä psyykkisiä tarpeita ja uhkatekijöitä. Opiskelija on selvillä keskeisistä mielenterveyden häiriöistä ja traumaattisista kriiseistä sekä niiden vaikutuksista ja merkityksestä yksilön ja läheisten kannalta. Opiskelija tuntee mielenterveystyössä käytettäviä hoito- ja työmuotoja. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisiin mielenterveyspalveluihin.
Sisältö
Keskeiset käsitteet, mielenterveystyön lähtökohdat, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä. Mielenterveyshäiriöiden yleisimpiä ilmenemismuotoja. ja auttamismenetelmiä. Traumaattiset kriisit. Työmenetelmät kriisitilanteissa.
Opiskelumateriaali
-Saarelainen, R. & Stengård, E. & Vuori-Kemilä, A. 2000 (tai uud.). Mielenterveys- ja päihdetyö. Porvoo. WSOY.
-Saari, S. 2000 (tai uud.). Kuin salama kirkkaalta taivaalta: kriisit ja niistä selviytyminen. Helsinki. Otava.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, kokonaiskuvan hahmottaminen, opintokäynnit, opetuskeskustelut
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi. Harjoituksiin osallistuminen (pakollinen läsnäolo), tentti tai tehtävä.