Vammaistyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSA0603 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2008 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
8 | S-SA-2A | 8.3.2010 – 8.5.2010 | Kati Långsjö | Suomi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
9 | S-SA-2B | 8.3.2010 – 8.5.2010 | Kati Långsjö | Suomi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
10 | 8.3.2010 – 8.5.2010 | Suvi Kallio | Suomi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy vammaisuuden ja vajaakuntoisuuden yleisimpiin ilmenemismuotoihin sekä vammaistyön periaatteisiin, menetelmiin ja lainsäädäntöön. Opiskelija saa valmiuksia työskennellä vammaisten ja heidän perheidensä kanssa.
Sisältö
Vammaisuus ja vajaakuntoisuus ilmiöinä. Vammaisten ja vajaakuntoisten asema yhteiskunnassa. Vammaisuuden kokeminen ja kohtaaminen. Vammaisuus ja vajaakuntoisuus yksilön ja perheen kriisinä. Vammaispalvelut ja erityishuolto. Varhaiskuntoutus. Vammaispalveluihin liittyvä lainsäädäntö.
Opiskelumateriaali
-Malm, M. et al. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Helsinki. WSOY.
-Määttä, P. 1999 (tai uud.). Perhe asiantuntijana: erityiskasvatuksen ja kuntoutuksen käytännöt. Jyväskylä. Atena.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, kokonaiskuvan hahmottaminen, opintokäynnit, opetuskeskustelut
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi. Opintokäynteihin ja ryhmätöihin osallistuminen, tentti tai tehtävä.