VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2008 > Vuosi 2 > Sosiaalialan asiakastyö (SSA0405)

Sosiaalialan asiakastyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSA0405
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2008
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2009-2010)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Långsjö, Kati
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2009-2010

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
8S-SA-2A24.8.2009 – 24.10.2009Kati Långsjö, Tytti Hyttilä-HuhtaSuomi14.8.2009 – 6.9.2009
9S-SA-2B24.8.2009 – 24.10.2009Kati Långsjö, Tytti Hyttilä-HuhtaSuomi14.8.2009 – 6.9.2009
10 24.8.2009 – 24.10.2009Kati Långsjö, Tytti Hyttilä-HuhtaSuomi14.8.2009 – 6.9.2009

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisen toiminnan ydinalueisiin ja saa asiakastyön perusvalmiuksia. Opiskelija perehtyy yhteiskunnan monikulttuurisen kehityksen vaikutuksiin sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa työskennellä asiakaslähtöisesti ja voimavarakeskeisesti erilaisissa elämäntilanteissa olevien sekä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten sosiaalisten ongelmien lieventämisessä ja ehkäisyssä. Opiskelija tuntee sosiaalialan erityispalveluiden toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää ja osaa tukea ja ohjata maahanmuuttajaa kotoutumisessa sekä integroitumisessa yhteiskuntaan.

Sisältö

Ammatillisen asiakastyön prosessi, ammatillinen vuorovaikutus, ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja sosiaalialan erityispalvelut. Pakolaisuus ja liikkuvuus. Eri kulttuurien välinen vuorovaikutus. Suvaitsevaisuus ja asenteet. Rasismi. Maahanmuuttaja sosiaalipalveluiden asiakkaana. Maahanmuuttajapalvelut.

Opiskelumateriaali

- Räty, M. 2002. Maahanmuuttaja asiakkaana .Helsinki. Tammi.
- Vilen, M. & Leppämäki, P. & Ekström, L. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY.
- Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, opintokäynnit, opintopiiri

Arviointimenetelmät

Yhteinen modulitehtävä, kirjallinen yksilötehtävä. Numeerinen arviointi.


Takaisin