Kansanterveys ja kestävä kehitys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSA0303 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2006V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Koivisto, Raimo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-SA-1A | 8.1.2007 – 9.3.2007 | Sinikka Palosaari | Suomi | 11.12.2006 – 14.1.2007 |
3 | S-SA-1B | 8.1.2007 – 9.3.2007 | Sinikka Palosaari | Suomi | 11.12.2006 – 14.1.2007 |
4 | S-SA-1A | 10.3.2008 – 2.5.2008 | Tamara Koskimies | Suomi | 18.2.2008 – 14.3.2008 |
5 | S-SA-1B | 10.3.2008 – 2.5.2008 | Tamara Koskimies | Suomi | 18.2.2008 – 14.3.2008 |
6 | S-SA-1B | 9.3.2009 – 29.5.2009 | Annika Ikkala-Västi | Suomi | 16.2.2009 – 15.3.2009 |
7 | S-SA-1A | 9.3.2009 – 29.5.2009 | Annika Ikkala-Västi | Suomi | 16.2.2009 – 15.3.2009 |
8 | S-SA-1A | 24.8.2009 – 24.10.2009 | Kirsi Lehtola | Suomi | 14.8.2009 – 20.9.2009 |
9 | S-SA-1B | 24.8.2009 – 24.10.2009 | Kirsi Lehtola | Suomi | 14.8.2009 – 20.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee kansanterveystyön peruskäsitteet, suomalaisen kansanterveystyön järjestelmän sekä yleisimmät kansansairaudet ja niiden haittojen ehkäisytyön pääpiirteet. Opiskelija tunnistaa tekijät, jotka vaikuttavat keskeisesti ihmisen ja hänen ympäristönsä toimintakykykyyn ja hyvinvointiin.
Sisältö
Kansanterveystyö ja terveydenhuoltojärjestelmä. Suomalaisten kansanterveysongelmat ja niihin vaikuttavat elintavat. Kestävä kehitys. Elinympäristöstä yksilöön kohdistuvat terveyden haitat. Sosiaalisten ja terveydellisten tekijöiden huomiointi ihmisen fyysisessä ympäristössä. Ympäristöterveydenhuollon toiminta.
Opiskelumateriaali
Kauhanen, J. & Myllykangas, M. & Salonen, J.T. & Nissinen, A. 1998. Kansanterveystiede. 2. p. Helsinki. WSOY. (soveltuvin osin)
Sosiaali- ja terveysministeriö 2001. Valtioneuvoston periaatepäätös terveys 2015-kansanterveysohjelmasta. Helsinki. STM.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Tentti tai kirjallinen tehtävä. Numeerinen arviointi.