VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaaliala (S-SA) > 2006 > Vuosi 3 > Erityiskasvatus (SSS1002)

Erityiskasvatus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSS1002
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2006
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2008-2009)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Koivisto, Raimo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2008-2009

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
2S-SA-3LNP5.1.2009 – 2.4.2009Eija Huttunen, Merja KaminenSuomi8.12.2008 – 11.1.2009
3S-SA-3LNPV5.1.2009 – 2.4.2009Eija Huttunen, Merja KaminenSuomi8.12.2008 – 11.1.2009

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee erityistä tukea tarvitsivien lasten ja nuorten erityistarpeita ja ohjausta siten, että kykenee tukemaan heitä yhteistyössä perheiden ja eri auttajatahojen kanssa. Opiskelija syventää tietämystään sosiaalisista ongelmista sekä yksilöiden ja perheiden erityistarpeista ja tuntee sosiaalisen tuen muotoja. Opiskelija harjaantuu erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä perheiden palvelutarpeiden tunnistamisessa. Opiskelija vahvistaa osaamistaan moniammatillisessa lasten, nuorten ja perheiden tukemisessa.

Opiskelija perehtyy lasten ja nuorten kasvuoloihin vaikuttaviin tekijöihin ja nuoruuteen elämän- ja kehitysvaiheena. Opiskelija tuntee nuorisotyön yhteiskunnallisen merkityksen, tehtävät ja tavoitteet sekä nuorisopolitiikan merkitykseen työtä ohjaavana tekijänä. Opiskelija perehtyy nuorisotyön ja erityisnuorisotyön työmenetelmiin.

Sisältö

Tukitoimenpiteet ja erityinen tuki päivähoidossa, koulussa ja nuorisotyössä.

Nuorisotyö suomalaisessa yhteiskunnassa. Erityisnuorisotyön menetelmät. Nuorisokulttuurit, nuorisopolitiikka, nuorisokasvatus. Monikulttuurinen nuorisotyö. Nuoret ja rikollisuus, Nuorille suunnatut erityispalvelut, Nuoruus elämänvaiheena.

Opiskelumateriaali

Ladonlahti, T. et al. (toim.) 2000. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus (soveltuvin osin).
Saloviita, T. 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Jyväskylä. Atena (soveltuvin osin).

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, itsenäinen opiskelu.

Arviointimenetelmät

Harjoituksiin osallistuminen, tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.


Takaisin