Sosiaalialan asiakastyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSA0405 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2006 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2007-2008) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | S-SA-2A | 27.8.2007 – 21.12.2007 | Ann-Sophie Blomqvist, Tytti Hyttilä-Huhta | Suomi | 17.8.2007 – 2.9.2007 |
4 | S-SA-2B | 27.8.2007 – 21.12.2007 | Ann-Sophie Blomqvist, Tytti Hyttilä-Huhta | Suomi | 17.8.2007 – 2.9.2007 |
5 | 29.10.2007 – 2.5.2008 | Ann-Sophie Blomqvist, Tytti Hyttilä-Huhta | Suomi | 8.10.2007 – 2.11.2007 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisen toiminnan ydinalueisiin ja saa asiakastyön perusvalmiuksia. Opiskelija perehtyy yhteiskunnan monikulttuurisen kehityksen vaikutuksiin sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa työskennellä asiakaslähtöisesti ja voimavarakeskeisesti erilaisissa elämäntilanteissa olevien sekä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten sosiaalisten ongelmien lieventämisessä ja ehkäisyssä. Opiskelija tuntee sosiaalialan erityispalveluiden toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää ja osaa tukea ja ohjata maahanmuuttajaa kotoutumisessa sekä integroitumisessa yhteiskuntaan.
Sisältö
Ammatillisen asiakastyön prosessi, ammatillinen vuorovaikutus, ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja sosiaalialan erityispalvelut. Pakolaisuus ja liikkuvuus. Eri kulttuurien välinen vuorovaikutus. Suvaitsevaisuus ja asenteet. Rasismi. Maahanmuuttaja sosiaalipalveluiden asiakkaana. Maahanmuuttajapalvelut.
Opiskelumateriaali
- Räty, M. 2002. Maahanmuuttaja asiakkaana .Helsinki. Tammi.
- Vilen, M. & Leppämäki, P. & Ekström, L. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY.
- Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, opintokäynnit, opintopiiri
Arviointimenetelmät
Yhteinen modulitehtävä, kirjallinen yksilötehtävä. Numeerinen arviointi.