Erityiskasvatus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSS1002 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2005 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2007-2008) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Koivisto, Raimo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-3LNP | 7.1.2008 – 20.3.2008 | Eija Huttunen | Suomi | 10.12.2007 – 11.1.2008 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee erityistä tukea tarvitsivien lasten ja nuorten erityistarpeita ja ohjausta siten, että kykenee tukemaan heitä yhteistyössä perheiden ja eri auttajatahojen kanssa. Opiskelija syventää tietämystään sosiaalisista ongelmista sekä yksilöiden ja perheiden erityistarpeista ja tuntee sosiaalisen tuen muotoja. Opiskelija harjaantuu erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä perheiden palvelutarpeiden tunnistamisessa. Opiskelija vahvistaa osaamistaan moniammatillisessa lasten, nuorten ja perheiden tukemisessa.
Opiskelija perehtyy lasten ja nuorten kasvuoloihin vaikuttaviin tekijöihin ja nuoruuteen elämän- ja kehitysvaiheena. Opiskelija tuntee nuorisotyön yhteiskunnallisen merkityksen, tehtävät ja tavoitteet sekä nuorisopolitiikan merkitykseen työtä ohjaavana tekijänä. Opiskelija perehtyy nuorisotyön ja erityisnuorisotyön työmenetelmiin.
Sisältö
Tukitoimenpiteet ja erityinen tuki päivähoidossa, koulussa ja nuorisotyössä.
Nuorisotyö suomalaisessa yhteiskunnassa. Erityisnuorisotyön menetelmät. Nuorisokulttuurit, nuorisopolitiikka, nuorisokasvatus. Monikulttuurinen nuorisotyö. Nuoret ja rikollisuus, Nuorille suunnatut erityispalvelut, Nuoruus elämänvaiheena.
Opiskelumateriaali
Ladonlahti, T. et al. (toim.) 2000. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus (soveltuvin osin).
Saloviita, T. 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Jyväskylä. Atena (soveltuvin osin).
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Harjoituksiin osallistuminen, tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.