Päihdetyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSA0601 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SA 2005 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2006-2007) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blomqvist, Ann-Sophie |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2006-2007
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-2A | 30.10.2006 – 9.3.2007 | Anna-Kaarina Koivula | Suomi | 9.10.2006 – 5.11.2006 |
2 | 30.10.2006 – 9.3.2007 | Anna-Kaarina Koivula | Suomi | 9.10.2006 – 5.11.2006 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää päihdepolitiikan ja kansalliset päihdeohjelmat osaksi kansallista yhteiskuntapolitiikkaa ja tuntee päihteiden käyttöön liittyvät keskeisimmät säädökset ja palvelut ja vastuut. Opiskelija saa yleiskuvan päihdeongelman luonteesta. Opiskelija tuntee päihdetyön perustan ja yleisimmät toimintamallit sekä toteuttajatahot. Opiskelija oppii tunnistamaan päihteiden väärinkäytön ja päihderiippuvuuden sekä ymmärtää riippuvuuden ilmenemismuodot ja niiden kehittymisen päihteidenkäyttäjän ja hänen lähiyhteisön kannalta.
Sisältö
Päihdekäyttäytymiseen vaikuttavat sosiaaliset rakenteet, kulttuuri ja ympäristö. Päihdehuollon palvelut, tavoitteet ja keskeiset periaatteet. Päihteiden käyttöön kytkeytyvä säädöstö.. Päihteet ja niiden vaikutukset, käytön riskit, riskikäyttö ja riskiryhmät. Päihdetyön menetelmät. Ennaltaehkäisevä päihdetyö ja tiedottaminen. Päihdetyön ajankohtaiset haasteet.
Opiskelumateriaali
-Koski-Jännes, Riittinen & Saarnio (toim.). 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
- Lappalainen-Lehto, Romu & Taskinen (2007). Haasteena päihteet. Ammatillisen päihdetyön perusteita. Helsinki:WSOY.
- Vaasan kaupungin päihdetyön palveluopas. /www.vaasa.fi/sosiaali ja terveys/päihdehuolto/päihdetyön palveluopas
-muu opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja keskustelut, opintokäynnit, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu. Moduulityön suorittaminen.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi. Opintokäynteihin, ryhmätöihin ja seminaareihin osallistuminen, yhteinen moduulitehtävä, kirjallinen raportti tai tentti.