Informative Communication and Interaction Skills (Swedish)
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTBP0102 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-TRB 2012 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Frank, Kristina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
2 | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Kristina Frank | Ruotsi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
Osaamistavoitteet
Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet och har tillräckligt med kunskaper för målinriktad kommunikation inom företag och olika arbetssamfund. Han/hon kan uttrycka sig både muntligt och skriftligt i olika situationer inom arbetslivet och kan skapa argumenterande texter och olika dokument, leda och delta i möten och förhandlingar av olika slag och lära sig uppträda vid olika tillfällen i arbetslivet. Studeranden förstår betydelsen av ändamålsenlig affärskommunikation och vill sträva till att bli en god informatör och kommunikatör. Studeranden förbereder sig också för sitt arbetssökande.
Opiskelijan työmäärä
Total arbbetsmängd 81 h.
- närundervisning 26 h.
- självständiga studier 55 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förkunskaper.
Sisältö
Grunderna i att påverka via språket, att förbereda och hålla tal, kroppsspråk. Olika dokument och argumenterande texter, mötes-och förhandlingsteknik, förhandlingsdokument. Arbetsansökan och cv.
Opiskelumateriaali
Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
Østern, A-L. 1989. Tal- och uttryckspedagogik.
Johannesson, K. 2001. Tala väl. Stockholm. Norstedts Förlag.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, pararbete, grupparbete, presentationsövningar och självständiga studier.
Arviointikriteerit
1=kan argumentera och agera i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
3=Kan analysera och argumentera på olika sätt. Kan agera ändamålsenligt i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
5=Kan analysera och argumentera mångsidigt. Kan agera ändamålsenligt och sakkunnigt i arbetslivets olika kommunikationssituationer. Kan värdera egna och andras kommunikativa kompetens.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, utförda muntliga och skriftliga övningsuppgifter, intervjuer, diskussioner, möte, mötesdokument, meritlista. Muntligt anförande och skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).