VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Tourism (R-TRB) > 2011 > Informative Communication and Interaction Skills (Swedish) (RTBP0102)

Informative Communication and Interaction Skills (Swedish)

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RTBP0102
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: R-TRB 2011
Taso: Restonomi (AMK)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Frank, Kristina
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
124.10.2011 – 2.3.2012Kristina FrankRuotsi3.10.2011 – 30.10.2011
229.10.2012 – 1.3.2013Kristina FrankRuotsi8.10.2012 – 29.10.2012

Osaamistavoitteet

Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet och har tillräckligt med kunskaper för målinriktad kommunikation inom företag och olika arbetssamfund. Han/hon kan uttrycka sig både muntligt och skriftligt i olika situationer inom arbetslivet och kan skapa argumenterande texter och olika dokument, leda och delta i möten och förhandlingar av olika slag och lära sig uppträda vid olika tillfällen i arbetslivet. Studeranden förstår betydelsen av ändamålsenlig affärskommunikation och vill sträva till att bli en god informatör och kommunikatör. Studeranden förbereder sig också för sitt arbetssökande.

Opiskelijan työmäärä

Total arbbetsmängd 81 h.
- närundervisning 26 h.
- självständiga studier 55 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förkunskaper.

Sisältö

Grunderna i att påverka via språket, att förbereda och hålla tal, kroppsspråk. Olika dokument och argumenterande texter, mötes-och förhandlingsteknik, förhandlingsdokument. Arbetsansökan och cv.

Opiskelumateriaali

Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
Østern, A-L. 1989. Tal- och uttryckspedagogik.
Johannesson, K. 2001. Tala väl. Stockholm. Norstedts Förlag.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, pararbete, grupparbete, presentationsövningar och självständiga studier.

Arviointikriteerit

1=kan argumentera och agera i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
3=Kan analysera och argumentera på olika sätt. Kan agera ändamålsenligt i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
5=Kan analysera och argumentera mångsidigt. Kan agera ändamålsenligt och sakkunnigt i arbetslivets olika kommunikationssituationer. Kan värdera egna och andras kommunikativa kompetens.

Arviointimenetelmät

Aktivt deltagande i undervisningen, utförda muntliga och skriftliga övningsuppgifter, intervjuer, diskussioner, möte, mötesdokument, meritlista. Muntligt anförande och skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).


Takaisin