Planering och ledning av restaurangservice
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS2205 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2012 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Studeranden behärskar att sammansätta säljande mat- och drinklistor. Studeranden kan använda sig av nyckeltal i planeringen av produktionen.
Studeranden kan grunderna i utrymmesplanering och förstår planeringens betydelse för kundernas och personalens trivsel. Studeranden förstår ergonomins betydelse. Studeranden behärskar att göra en egenkontrollplan till kök och räkna behovet av städarbete. Studeande behärskar grunderna i lagerhållning samt känner till olika produktionssätt i restaurangkök.
Opiskelijan työmäärä
Arbete tillsammans: 162 h
- var av enligt arbetsordningen: 78 h
- var av självständiga studier: 84 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ateriatuntemus, Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi.
Tilaustoiminta
Sisältö
Helhetsplanering för restaurangverksamhet; Menyanalys, tillstånd, prissättning, tolkning av olika rapporter, försäljnings- och resultatuppföljning. Egenkontrollplan för kök. Beräkning av städarbetet. Planering av köks- bar- restaurang- och lagerutrymmen samt deras apparatur genom att beakta produktionssätten samt råvarornas förädlingsgrad. Planering av lagerhållning och nyckeltal.
Opiskelumateriaali
Rosendahl, M. 1994. Oikean jalostusasteen merkitys ravintolan kannattavuudelle. Haaga-Instituutti
Davis, B. Et al. 1998. Food and Beverage Management. 3rd edition. Oxford. Butterworth & Heineman.
Drysdale, A.J. 1998. Profitable menu planning. 2nd edition. New Jersey. Prentice Hall.
Lampi, R. 1996. Ravitsemuspalvelut työnä. Borgå. WSOY (delvis).
Liikala, J. 1996. Ruokapalvelujen markkinointi. Keuruu. Otava (delvis).
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, projektarbeten, grupparbeten, exkursioner.
Arviointikriteerit
Berömligt 5
Studerande kan utvärdera restaurang utrymmen och verksamheten. Han/hon kan göra utvecklingsföslag om verksamheten för att förbättra lönsamheten.
Goda insikter 3
Studerande kan utvärdera kund- och arbetsutrymmen utgående från funktionen samt behovet av städningen. Studeranden kan tillämpa egenkontrollplanen som en del av kvaliteteskontrollen
Nöjaktiga insikter 1
Studerande kan definiera bra kund- och arbeturymmen. Studerande kan tolka egenkontrollplanen samt rengögörngsbehov.
Arviointimenetelmät
Case-övning i grupp och tentamen. Numerisk utvärdering (0-5).