VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2012 > Vuosi 3 > Turismens sociologi och trender (RRS1203)

Turismens sociologi och trender

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRS1203
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-TR 2012
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2014-2015)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Alaviitala, Mikael
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2014-2015

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
15.1.2015 – 20.2.2015Thomas SabelRuotsi8.12.2014 – 12.1.2015

Osaamistavoitteet

Studeranden kan analysera och evaluera turismens inverkningar på samhället och miljön. Studeranden kan även analysera turismnäringens trender och deras inverkan på verksamhetsomgivningen.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsinsats: 81 h
- av vilka schemalagda studier; 16 h
- av vilka virtuella lektioner och handledning; 24 h
- av vilka individuella studier; 26 h
- av vilka grupparbeten; 15 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förhandstudier behövs.

Sisältö

Förståelse av resenärernas resvanor och orsakerna till dessa. Turismsociologins grunder. Lokala invånare och gäster. Det kulturella ansvaret. Turismens trender och framtida ändringar.

Opiskelumateriaali

- Ryan, c. (2003). Recreational tourism. Demand and impacts. Aspects of Tourism 11. Clevedon: Chanel View Publications.
- Yeoman, Ian (2008). Tomorrow´s Tourism. Scenarios&Trends. Elsevier.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, virtuella föreläsningar, grupparbeten, inlärningsuppgifter, ledd diskussion, case-övning.

Arviointikriteerit

Vitsordet 5
Studeranden klarar av att producera framtidsschenario för turismen där sociologi och trender har beaktats på ett analytiskt sätt.
Vitsordet 3
Studeranden kan klassificera turistbeteenden och evaluera vikten av trender i framtida turism.
Vitsordet 1
Identifierar framtida trender inom turismen och har förmågan att klassificera turister utgående från olika kriterier.

Arviointimenetelmät

Utvärderingen sker utgående från virtuella inlärningsuppgifter (30%), grupparbeten (30%), case-övningar som förverkligas i samband med förläsningarna och den virtuella undervisningen (40%). På numerisk skala (0-5). Aktivt deltagande i undervisningen är en förutsättning för ett godkänt vitsord.


Takaisin