Turismens sociologi och trender
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS1203 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2012 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Alaviitala, Mikael |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 5.1.2015 – 20.2.2015 | Thomas Sabel | Ruotsi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
Osaamistavoitteet
Studeranden kan analysera och evaluera turismens inverkningar på samhället och miljön. Studeranden kan även analysera turismnäringens trender och deras inverkan på verksamhetsomgivningen.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsinsats: 81 h
- av vilka schemalagda studier; 16 h
- av vilka virtuella lektioner och handledning; 24 h
- av vilka individuella studier; 26 h
- av vilka grupparbeten; 15 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förhandstudier behövs.
Sisältö
Förståelse av resenärernas resvanor och orsakerna till dessa. Turismsociologins grunder. Lokala invånare och gäster. Det kulturella ansvaret. Turismens trender och framtida ändringar.
Opiskelumateriaali
- Ryan, c. (2003). Recreational tourism. Demand and impacts. Aspects of Tourism 11. Clevedon: Chanel View Publications.
- Yeoman, Ian (2008). Tomorrow´s Tourism. Scenarios&Trends. Elsevier.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, virtuella föreläsningar, grupparbeten, inlärningsuppgifter, ledd diskussion, case-övning.
Arviointikriteerit
Vitsordet 5
Studeranden klarar av att producera framtidsschenario för turismen där sociologi och trender har beaktats på ett analytiskt sätt.
Vitsordet 3
Studeranden kan klassificera turistbeteenden och evaluera vikten av trender i framtida turism.
Vitsordet 1
Identifierar framtida trender inom turismen och har förmågan att klassificera turister utgående från olika kriterier.
Arviointimenetelmät
Utvärderingen sker utgående från virtuella inlärningsuppgifter (30%), grupparbeten (30%), case-övningar som förverkligas i samband med förläsningarna och den virtuella undervisningen (40%). På numerisk skala (0-5). Aktivt deltagande i undervisningen är en förutsättning för ett godkänt vitsord.