Forskningsmetoder och -rapportering II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTRS1302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-TR 2011 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 7.1.2014 – 30.5.2014 | Kristina Frank, Mikko Peltola | Ruotsi | 9.12.2013 – 10.1.2014 |
Osaamistavoitteet
Den studerande kan samla in, analysera och tolka data med metoder som är relevanta för det egna lärdomsprovet. Den studerande kan färdigställa professionella vetenskapliga rapporter.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 108 h
-varav närstudier 52 h
-varav självständiga studier 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Forskningsmetoder och -rapportering I.
Sisältö
Fördjupning i forskningsmetoder utgående från studerandens egna planer för lärdomsprovet. Språkbruk och vetenskaplig stil, källhänvisningsteknik. Genomförande och rapportering av en empirisk studie utgående från den teoretiska referensram som skrevs under studieperioden Forskningsmetoder och -rapportering I.
Opiskelumateriaali
VAMK instruktioner för lärdomsprovet.
Bordens, K. & Abbott, B. (2011). Research design and methods. A process approach. New York: Mc-Graw-Hill. Kapitel anvisade av läraren.
Finn, M. et al. (2001). Tourism and leisure research methods : data collection, analysis and interpretation. Kapitel anvisade av läraren.
Annat material anvisat av läraren.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar och övningar 52 h.
Självständiga studier 56 h.
Arviointikriteerit
Berömligt 5: Språk och lay-out i den studerandes rapport är i det närmaste felfria och källhänvisningarna korrekta. Rapportens ämne och behandling producerar ny, praktiskt eller vetenskapligt signifikant information. Rapporten är konsekvent och forskningsproblemet, den teoretiska referensramen samt metodval och –implementering bildar en enhetlig helhet. Lämpliga analysmetoder har tillämpats och resultaten visar hög validitet och reliabilitet.
God 3: Språk och lay-out i den studerandes rapport är goda och källhänvisningarna korrekta. Rapportens ämne är relevant. Rapporten har en klar struktur och forskningsproblemet, den teoretiska referensramen samt metodval och –implementering är sammankopplade. Lämpliga analysmetoder har tillämpats och arbetets validitet och reliabilitet har granskats.
Nöjaktigt 1: Rapportens språk och lay-out är begripliga och källhänvisningarna korrekta. Ämnet anknyter till studerandes tidigare kunskap. Rapporten har i huvudsak en klar struktur och innehåller beskrivning av forskningsproblem, teoretisk referensram samt rapportering av metodval och –implementering. Forskningsmetoder har tillämpats i dataanalysen.
Arviointimenetelmät
Den studerandes skriftliga rapport.