Forskningsmetoder och -rapportering I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTRS1301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-TR 2011 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Den studerande känner till lärdomsprovsprocessen och de centrala principerna i vetenskapligt arbetssätt och i planering av undersökningar. Den studerande behärskar grunderna i akademiskt skrivande. Den studerande bekantar sig med centrala kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och lär sig att välja lämpliga metoder utgående från det aktuella forskningsproblemet. Den studerande reflekterar över ämnet, forskningsproblemet och teoretiska bakgrunden för det egna lärdomsprovet.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 108 h
-varav närstudier 52 h
-varav självständiga studier 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Helheten produktion av turismupplevelser eller produktion av restaurangupplevelser avklarad.
Sisältö
Beskrivning av lärdomsprovsprocessen, introduktion till vetenskapligt arbetssätt, grunderna i forskningsmetoder, orientering i det egna lärdomsprovet, akademiskt skrivande.
Opiskelumateriaali
VAMK instruktioner för lärdomsprovet.
Bordens, K. & Abbott, B. (2011). Research design and methods. A process approach. New York: Mc-Graw-Hill. Kapitel anvisade av läraren.
Finn, M. et al. (2001). Tourism and leisure research methods : data collection, analysis and interpretation. Kapitel anvisade av läraren.
Annat material anvisat av läraren.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
52 h föreläsningar och övningar
56 h självständiga studier
Arviointikriteerit
Berömligt 5: Den studerande kan kritiskt utvärdera sina egna och andra författares akademiska texter med avseende på språkbruk, struktur, formulering av forskningsfrågan, teoretisk referensram samt beskrivning och implementering av forskningsmetoder. Den studerande känner väl till grunderna i forskningsmetodik och kan välja lämpliga metoder utgående från det aktuella forskningsproblemet. Den studerande väljer ett relevant och utmanande ämne för sitt lärdomsprov och granskar det kritiskt.
God 3: Den studerande kan utvärdera sina egna och andra författares akademiska texter med avseende på språkbruk, struktur, formulering av forskningsfrågan, teoretisk referensram samt beskrivning och implementering av forskningsmetoder. Den studerande känner till grunderna i forskningsmetodik och kan välja lämpliga metoder utgående från det aktuella forskningsproblemet. Den studerande väljer ett relevant ämne för sitt lärdomsprov och behandlar det konsekvent.
Nöjaktigt 1: Den studerande förstår andra författares akademiska texter och kan producera sina egna texter. Den studerande känner i viss grad till grunder i forskningsmetodik. Den studerande väljer ett ämne för sitt lärdomsprov och behandlar det i huvuddrag.
Arviointimenetelmät
Övningar i forskningsmetodik 50 %.
Lärdomsprovsorienterat skriftligt övningsarbete 50 %.