Matproduktion och hygien
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRA0203 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2011 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 9 op |
Vastuuopettaja: | Lahola, Eliisa |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 29.8.2011 – 2.3.2012 | Eliisa Lahola | Ruotsi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Studeranden behärskar grunderna i matproduktion och livsmedelslagstiftning. Studeranden känner till gruppering och förvaring av livsmedel. Studeranden kan beskriva de mest klassiska rätterna. Studeranden kan planera, tillreda och utvärdera måltider. Studeranden värdesätter arbetssäkerhet och ren arbetsmiljö.
Studeranden kan förstå mikroorganismernas betydelse för miljön, kan förebygga matförgiftningar och infektioner. Studeranden känner till hygienlagstiftningen. Studeranden förstår betydelsen av egenkontrollplan.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängden tillsammans: 243 h
- av vilka studier enligt läseordningen: 91
- av vilka självstudier: 98
- planering, inlärnings uppgifter och förberedning för tentamen 78
- praktiskt arbete i restaurang 20 h
- datorstödd undervisning 54 h hygien delen
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tidigare studier behövs inte.
Sisältö
Grunderna i matlagning. Ändamålsenlig och ekonomisk behandling och förvaring av livsmedel. Arbetssäkerhet samt rengöring av köket. Praktiskt arbete 20 timmar i restaurang kök.
De olika mikrobgrupperna samt de vanligaste livsmedelsburna infektionerna och matförgiftningarna. Grunderna i egenkontroll och rengöring.
Opiskelumateriaali
Lehtinen, M. Peltonen, M. Talvinen, P. 1999. Handbok i Matlagning. Borgå. WSOY.
Hämäläinen, J. - Lehtovaara, T. 2005. Ravintolakokin käsikirja. Porvoo. WSOY.
Hatakka, M. Pakkala, P. Siivonen, P. Turja, M. 2004. Elintavikehygienia, Borgå, WS Bookwell Oy.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Matproduktion: Föreläsningar, praktiska övningar, grupparbeten.
Mikrobiologi: Föreläsningar, enskilda övningar, grupparbeten.
Arviointikriteerit
Berömligt 5
Studerande kan planera och tillreda av baslivsmedel en smaklig, vacker och mångsidig portion. Hon/han kan använda ändamålsenligt olika tillredningsmetoder och kan tillämpa dem. Studerande kan motivera sina val av arbetsmetoder. Studerande förstår egenkontrollens betydelse som en del av helhets kvaliteten.
Goda insikter 3
Studerande kan planera och tillreda en lunch i vilken hon/ han använder mångsidigt olika livsmedel och tillredningsmetoder. Studerande kan utvärdera sina val. Studerande förstår sambandet med en fungerande egenkontrollens och matens kvalitet. Studeranden kan använda och tillreda livsmedlen på ett ändamålsenligt sätt
Nöjaktiga insikter 1
Studeranden kan planera och tillreda en standard lunch. Han / Hon kan behandla och baslivsmedel på ett ändamålsenligt sätt. Studeranden förstår hygienens betydelse i köksarbetet. Studeranden kan beskriva de olika tillredningsmetoderna.
Arviointimenetelmät
Föreläsningar, obligatoriskt deltagande i praktiskt arbete, tentamen, planeringsuppgifter, praktiska övningar, arbetsprov. Godkänd arbetsperiod. Numerisk bedömning (0-5).
Matproduktion: Aktivitet 60 %, Kurs arbeten 20 %, Tentamen 20 %
Matproduktion: Tentamen 90 %, Kurs arbete 10 %
Hygien : Kursarbeten 100 %