Restaurangservice
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRA0101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2011 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Vaahtoniemi, Saila |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
7 | 29.8.2011 – 2.3.2012 | Saila Vaahtoniemi | Ruotsi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Studeranden lär sig känna den tekniska och funktionella betydelsen av servicebranschens verksamhet, förstår kvalitetens betydelse inom kundservice och behärskar växelverkan i kundrelationer. Studeranden känner till vinframställande länders produktion, olika vinområden och lagstiftning samt kan rekommendera och sälja viner.
Opiskelijan työmäärä
Handledda föreläsningar och övningar 43 t, handledda grupparbeten 22 t, självständiga studier 22 t, självständigt arbete 42 t, tenter och arbetsprov 6h.
Sisältö
Restaurangens grundfunktioner och organisationer inom hotell och restauranger och de viktigaste begreppen inom kundservicen; tillverkning av lättviner, vinländer och -regioner, klassificering av viner i olika länder.
Opiskelumateriaali
Karhu, H. 1991. Helsinki Yliopistopaino. Q11 Serveringslära.
Kaukinen, M. - Nylund, M.- Siikala, P. 1998 Alkoholijuomien käsikirja 1.
Fuller, J. 1992. Modern restaurant service. Food and beverage service. Cheltenham. Stanley Thomes.
Grönroos, C. Marrknadsföring i tjänsteföretag. Malmö. Liber - Hermods.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktivt deltatagande, skriftiga övningar, arbetsprov och skriftliga tenter. I kursen ingår ytterligare 20 timmar serveringsarbete på en utskänkningsrestaurang.
Arviointikriteerit
Nödjaktik 1
Studeranden kan organisera servicens grundfunktioner. Hon förstår hur viktigt en bra kundservice är för företaget.
God 3
Suteranden kan planera och organisera restaurangens basfunktioner. Hon kan rekommendera drycker och viner till maten.
Berömlig 5
Studeranden kan planera och organisera olkia servicfunktioner för olika servicesituationer. Hon förstår personalens och servicens betydelse för lönsamheten.
Arviointimenetelmät
Föreläsningar, skriftiga och praktiska övningar, grupparbeten.
Arbetsprov. Kurssen innebär 20 timmar serveringsarbete i någon utskänkningsrestaurang.
Numerisk bedömning
(0-5).