Utveckling av turismprodukter / upplevelser
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTS1101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2010 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2011-2012) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Smeds, Peter |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden kan analysera kundernas konsumentbeteende och känner till dess grunder. Studeranden behärskar planeringen av en turismprodukt som har kunden som utgångspunkt samt har ett helhetsbetonat kvalitetstänkande. Studeranden förstår betydelsen av turismproduktens differentiering. Studeranden behärskar kundsegmenteringens grunder och kan utveckla innovativa samt upplevelsebaserade produkthelheter som är lönsamma utgående från turismföretagets perspektiv.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt: 162
-varav studier insatta i arbetsfördelningen 81
- föreläsningar
- handledning, presentation och utvärdering av individuella- samt
gruppinlärningsuppgifter
- en del av närundervisningen förverkligas virtuellt (web-baserat)
- ACP-möten
- Samarbete med Hogeschool Utrecht, Int. seminarium
-varav självständiga studier 81
- planering, inläsning av litteratur / teorier
- inlärningsuppgifter
- förberedelse av rapport samt presentation material
- web-baserade studier
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Turismens verksamhetsmiljö kurs avklarad
Sisältö
Kunden som utgångspunkt för produktutvecklingen. Skapande och paketering av en turismprodukt, turismproduktens utvecklingsprocess. Produktens prissättning, lönsamhet samt miljö- och kvalitetskrav. Turismproduktens marknadsföring och distributionsled. Marknaden för upplevelseprodukter (efterfrågan - utbud). Grundförutsättningarna för produktion av upplelevelser samt de mest centrala upplevelsedimensionerna / -faktorerna. Turismproduktens äkthet som utvärderingsgrund för upplevelser. Utveckling av det ekonomiska värdet på basen av kustomisering
Opiskelumateriaali
- Kompula, R. - Boxberg, M. 2002. Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki. Edita.
-Pine, B. Joseph. 1999. The Experience Economy. Boston. Harvard Business School Press
-Pine, B. Joseph. 2007. Authenticity: What Consumers Really Want. Boston. Harvard Business School Press
- Material producerat av Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus och Matkailu- ja elämysteollisuuden osaamiskeskus
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, case-övningar, ADB-stödda studier.
Arviointikriteerit
Utmärkt 5
Kan utvärdera, klassificera, förklara och argumentera särdrag samt begrepp relaterade till konsumentbeteende / upplevelsedimensionen inom produktutveckling. Kan helhetsbetonat / holistiskt leda produktutvecklingsprocessen samt analysera upplevelse dimensionens nyckelfaktorer både från tjänsteproducentens och konsumentens perspektiv i en specifik verksamhetsmiljö.
God 3
Kan tillämpa kundorienterad planering av turismprodukter och beakta lönsamhetsperspektivet samt planera,utveckla och analysera innovativa upplevelse-baserade helhetsprodukter i en specifik verksamhetsmiljö
Tillfredsställande 1
Känner igen kundsegmenteringen som bas för produktutveckling samt identifierar förutsättningarna för diversifiering. Kan beskriva faktorerna förknippade med upplevelse dimensionen i en specifik verksamhetsmiljö
Arviointimenetelmät
I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande och individuella samt grupp- arbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig rapport angående utvecklingsprocessen av en turismprodukt samt en presentation av detta.