Grunderna i marknadsföring I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTA0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-TR 2010 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Björkman, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Studeranden får förutsättningar för kreativ och resultatinriktad marknadsföring i företag och organisationer. Studeranden kan också forma en fungerande affärsidé och förverkliga den med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel.
Opiskelijan työmäärä
Sammanlagd arbetsmängd 80t.
Närundervisning och tentamen 40t.
Självständigt arbete 40t.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Behövs inte
Sisältö
Marknadsföringens grundförutsättningar; intern och extern verksamhetsmiljö, konsumet- och köpbeteende. Formande av affärsidé segmentering och produktbeslut.
Opiskelumateriaali
Bergström, S. - Leppänen, A. 2003. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita Prima Oy
Blythe, J. 2001. Essentials of Marketing. Harlow. Prentice Hall
Annat av läraren anvisat material
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning, grupparbeten och tentamen
Arviointikriteerit
1. Studeranden vet vilka interna och externa faktorer som påverkar verksamheten. Kan forma en affärsidé på basen av omgivningen. Förstår begreppen inom marknadsföring.
3. Kan utöver tidigare följa upp marknadsföringens resultat och kan använda teorier i praktiken i olika konkurrenssituationer.
5. kan utöver tidigare analysera och sammanfoga teorier och använda dessa som verktyg för strategins förverkligande.
Arviointimenetelmät
numerisk bedömning (0-5) tentamen 80%, övningarbete 20%