Produktutveckling och sensorisk analys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS2105 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2010 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2011-2012) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Den studerande behärskar grunderna i produktutveckling och förstår dess betydelse i restaurangverksamheten. Studerande förstår betydelsen av sensorisk analys som en del av kvalitet.
Studerande vet hur sinnenena fungerar, känner till hur matens och dryckernas egenskaper påverkar helheten och kan planera måltidshelheter. Den studerande förstår hur matens och dryckernas egenskaper påverkar helhetsupplevelsen och kan utgående från det skapa intressanta måltidshelheter samt tillämpa dessa i försäljningen.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängen tillsammans: 81 h
- var av studier enligt arbetsordningen 39 h
- var av självstudier 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Orderverksamhet, Måltidskunskap, Tillredning och servering av specialrätter.
Sisältö
Grunderna i produktutveckling, experimentell matlagning, Smakskola. Mat och dryckeskombinationer, grundregler. Utvärdering av måltidshelheter. Molekylgastronomi.
Opiskelumateriaali
Parkkinen, K. Rautavirta. 2003. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle.
Tuorila, H. Helleman, U. 1997. Elintarvikkeet aistien puntarissa. Helsingfors. Yliopisto paino.
Tuorila, H. Parkkinen, K. Tolonen, K. 2008. Aistit ammattikäyttöön. WSOY. Helsinki
Shaw, R. 1996. Product Development Guide for the Food Industry. Chipping Campden. Gloucestershire.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, demonstrationer, handeldda övnoingar, grupparbeten, stationsundervisning.
Arviointikriteerit
Berömligt 5
Studerande behärskar produktutvecklingen olika skeden och kan använda sig av sensorisk analys i produtkutvecklingen. Studeranden kan utveckla produkten utgående från sensorisk analys.
Goda insikter 3
Studrande kan beskriva olika skeden i produktutvecklingen. Studerande kan utvärdera produkterna i olika utvecklignsskeden med hjälp av sensorisk analys. Samt kan identifiera utvecklingsbehoven.
Nöjaktiga insikter1
Studerande kan beskriva sensoriska analysens betydels i produktutvecklingen. Studerande kan räkna upp produktutvecklingens olika skeden.
Arviointimenetelmät
Aktivt detlatagane i undervisningen (50%), Kursarbeten (50 %). Numerisk bedömning (0-5).