Ledning av utvecklingsprojekt inom turismbranschen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS1202 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2010 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2012-2013) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Alaviitala, Mikael |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
4 | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Mikael Alaviitala | Ruotsi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden kan tillämpa sina planeringskunskaper för att forma ett åtgärdsprogram för att utveckla turismnäringen på destinationsnivå. Förståelse av planerings- och utvecklingsfunktioner inom näringens olika nivåer.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 108 h
-av vilka schemalagda studier 52 h
-av vilka individuella studier 38 h
-av vilka grupparbeten 18 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förhands studier krävs.
Sisältö
Inkomst- och sysselsättningseffekter och undersökning av dessa samt andra bakgrundsanalyser angående turismdestinationens verksamhetsomgivning t.ex. efterfråge-utbud -analyser. Förverkligande av en turismstrategi. Projektarbeten och olika utvecklingsarbeten inom turismen på destinationsnivå. Utarbetning av en åtgärdsplan, planerings- och ledningsmetoder. Ledning av ett projekt, kontroll och kvalitetssystem. Turismutveckling regionvis.
Opiskelumateriaali
- Godfrey, K. 2000.The tourism development handbook: a practical approach to planning and marketing. London. Cassell.
- Kolb, B. 2006. Tourism marketing for cities and towns: using branding and events to attract tourism. Amsterdam: Elsevier/Butterworth-Heinemann
- Matkailualan vuosikirja. Helsinki. Edita.
- Bohlin, M. & Elbe, J. (2007). Utveckla Turistdestinationer. Uppsala Publishing House.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, case-övningar, ADB-stödda studier.
Arviointikriteerit
Vitsordet 5
Studerande är kapabel att självständigt göra upp tursim strategier som är realistiska och ekonomikst trovärdiga.
Vitsordet 3
Studerande har förmågan att utnyttja teoretiska modeller för att göra upp turiststrategier samt att självständigt göra upp och kritiskt granska verksamhetsplaner.
Vitsordet 1
Studeranden är bekant med förutsättningarna för goda tursm strategier och verksamhetsplaner smat kan beskriva dessa både muntligt och skriftligt.
Arviointimenetelmät
I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande, individuella samt grupp- arbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig åtgärdsplan för utveckling av en turismdestination samt en presentation av detta. I utvärderingen används även utvärdering av jämlika och självutvärdering.