VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2009 > Vuosi 3 > Planering och ledning av restaurangservice (RRS2205)

Planering och ledning av restaurangservice

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRS2205
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-TR 2009
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2011-2012)
Laajuus: 6 op
Vastuuopettaja: Salomaa, Kirsi
Opetuskieli: Ruotsi

Osaamistavoitteet

Studeranden behärskar att sammansätta säljande mat- och drinklistor. Studeranden kan använda sig av nyckeltal i planeringen av produktionen.

Studeranden kan grunderna i utrymmesplanering och förstår planeringens betydelse för kundernas och personalens trivsel. Studeranden förstår ergonomins betydelse. Studeranden behärskar att göra en egenkontrollplan till kök och räkna behovet av städarbete. Studeande behärskar grunderna i lagerhållning samt känner till olika produktionssätt i restaurangkök.

Opiskelijan työmäärä

Arbete tillsammans: 162 h
- var av enligt arbetsordningen: 78 h
- var av självständiga studier: 84 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ateriatuntemus, Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi.
Tilaustoiminta

Sisältö

Helhetsplanering för restaurangverksamhet; Menyanalys, tillstånd, prissättning, tolkning av olika rapporter, försäljnings- och resultatuppföljning. Egenkontrollplan för kök. Beräkning av städarbetet. Planering av köks- bar- restaurang- och lagerutrymmen samt deras apparatur genom att beakta produktionssätten samt råvarornas förädlingsgrad. Planering av lagerhållning och nyckeltal.

Opiskelumateriaali

Rosendahl, M. 1994. Oikean jalostusasteen merkitys ravintolan kannattavuudelle. Haaga-Instituutti

Davis, B. Et al. 1998. Food and Beverage Management. 3rd edition. Oxford. Butterworth & Heineman.

Drysdale, A.J. 1998. Profitable menu planning. 2nd edition. New Jersey. Prentice Hall.

Lampi, R. 1996. Ravitsemuspalvelut työnä. Borgå. WSOY (delvis).

Liikala, J. 1996. Ruokapalvelujen markkinointi. Keuruu. Otava (delvis).

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, projektarbeten, grupparbeten, exkursioner.

Arviointikriteerit

Berömligt 5

Studerande kan utvärdera restaurang utrymmen och verksamheten. Han/hon kan göra utvecklingsföslag om verksamheten för att förbättra lönsamheten.

Goda insikter 3

Studerande kan utvärdera kund- och arbetsutrymmen utgående från funktionen samt behovet av städningen. Studeranden kan tillämpa egenkontrollplanen som en del av kvaliteteskontrollen

Nöjaktiga insikter 1

Studerande kan definiera bra kund- och arbeturymmen. Studerande kan tolka egenkontrollplanen samt rengögörngsbehov.

Arviointimenetelmät

Case-övning i grupp och tentamen. Numerisk utvärdering (0-5).


Takaisin