VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2009 > Vuosi 2 > Måltidskunskap (RRS2106)

Måltidskunskap

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRS2106
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-TR 2009
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2010-2011)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Salomaa, Kirsi
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2010-2011

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
325.10.2010 – 17.12.2010Kirsi SalomaaRuotsi4.10.2010 – 29.10.2010

Osaamistavoitteet

Studeranden inser den hälsosamma kostens betydelse för individens välbefinnande. Hon kan sammanställa en näringsriktig kost samt tillämpa de vanligaste dieterna. Studeranden förstår betydelsen av olika kundgruppers kostval.

Studeranden kan planera måltidshelheter för olika affärsidéer och tillfällen. Studeranden inser betydelsen av standardisering av portioner och ekonomiskt tänkande i planeringsskedet.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 135 h
Lähiopetusta: 65 h
Itsenäistä opiskelua 70 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Matproduktion och Hygien

Sisältö

Energi- och icke-energigivande näringsämnen, näringsrekommendationerna, näringsriktig kost, de vanligaste dieterna, mat och religion.

Estetik och miljö. Måltidsplanering, standardisering av portioner, ekonomiskt tänkandei planeringsskede.

Opiskelumateriaali

Lampi, R. 1996. Ravitsemus palvelu työnä. Borgå, WSOY.

Kivela, J. Menuplanning For the Hospitality Industri, 1994, Hospitality Press, Australien.

Parkkinen,K. Sertti,P.2006. Avain ravitsemukseen

Finska näringsrekommendationer 2005.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, enskilda övningar, praktiskt arbete, grupparbeten. Om möjligt uttomstående projekt arbete.

Arviointikriteerit

Berömlig 5

Studerande kan planera olika måltidshelheter utågende från olika affärsidéer. I planeringen beaktar även olika kundgruppernas behov samt matens utseende, smak och hällsosamhet. Studerande kan motivera sina val.

Goda 3
Studeande kan planer olika måltidshelheter beaktande olika affärsidéer. Han / hon kan tillämpa olika standardiseringsätt enligt behov. Studrande kan ändra på portioneran så att de passar för de mest allmänna dieter.

Nöjaktig 1
Studerande kan planera för olika affärsidéer olika helheter. Hon kan göra en standardiserad portionskort. Studeranden kan identifiera olia dieter.

Arviointimenetelmät

Projekt arbete, enskild övningsuppgift, tentamen. Numerisk bedömning (0-5). Tentamen 20 %, Planeringsuppgift 40 %, Aktivitet 40 %


Takaisin