VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2009 > Vuosi 2 > Produktutveckling och sensorisk analys (RRS2105)

Produktutveckling och sensorisk analys

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRS2105
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-TR 2009
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2010-2011)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Salomaa, Kirsi
Opetuskieli: Ruotsi

Osaamistavoitteet

Den studerande behärskar grunderna i produktutveckling och förstår dess betydelse i restaurangverksamheten. Studerande förstår betydelsen av sensorisk analys som en del av kvalitet.
Studerande vet hur sinnenena fungerar, känner till hur matens och dryckernas egenskaper påverkar helheten och kan planera måltidshelheter. Den studerande förstår hur matens och dryckernas egenskaper påverkar helhetsupplevelsen och kan utgående från det skapa intressanta måltidshelheter samt tillämpa dessa i försäljningen.

Opiskelijan työmäärä

Arbetsmängen tillsammans: 81 h
- var av studier enligt arbetsordningen 39 h
- var av självstudier 42 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Orderverksamhet, Måltidskunskap, Tillredning och servering av specialrätter.

Sisältö

Grunderna i produktutveckling, experimentell matlagning, Smakskola. Mat och dryckeskombinationer, grundregler. Utvärdering av måltidshelheter. Molekylgastronomi.

Opiskelumateriaali

Parkkinen, K. Rautavirta. 2003. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle.

Tuorila, H. Helleman, U. 1997. Elintarvikkeet aistien puntarissa. Helsingfors. Yliopisto paino.

Tuorila, H. Parkkinen, K. Tolonen, K. 2008. Aistit ammattikäyttöön. WSOY. Helsinki

Shaw, R. 1996. Product Development Guide for the Food Industry. Chipping Campden. Gloucestershire.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, demonstrationer, handeldda övnoingar, grupparbeten, stationsundervisning.

Arviointikriteerit

Berömligt 5

Studerande behärskar produktutvecklingen olika skeden och kan använda sig av sensorisk analys i produtkutvecklingen. Studeranden kan utveckla produkten utgående från sensorisk analys.

Goda insikter 3

Studrande kan beskriva olika skeden i produktutvecklingen. Studerande kan utvärdera produkterna i olika utvecklignsskeden med hjälp av sensorisk analys. Samt kan identifiera utvecklingsbehoven.

Nöjaktiga insikter1

Studerande kan beskriva sensoriska analysens betydels i produktutvecklingen. Studerande kan räkna upp produktutvecklingens olika skeden.

Arviointimenetelmät

Aktivt detlatagane i undervisningen (50%), Kursarbeten (50 %). Numerisk bedömning (0-5).


Takaisin