Programtjänster
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS1106 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Studeranden är införstådd med betydelsen av upplevelser inom turismnäringen samt känner till upplevelseturismens särdrag. Studeranden kan utvärdera olika programtjänster och behärskar planeringsprocessen för programtjänster.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt: 81
-Varav studier insatta i arbetsfördelningen 40
-föreläsningar 24
-praktiska inlärningsuppgifter i naturen 8
-handledning av grupparbeten samt utvärderingsdiskussion
angående inlärningsuppgifterna 8
-Varav självständiga studier 41
-planering, inlärningsuppgifter, utvärdering
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Turismens verksamhetsmiljö kurs avklarad
Sisältö
Upplevelseprodukter, naturturism, och kulturturism som en del av upplevelseturism, planerings- och utvärderingsprocesser för upplevelseprodukter, upplevelsenäring och turism, upplevelsedimensionen inom turismprodukten som helhet.
Opiskelumateriaali
Verhelä P. & Lackman P. (2003) Matkailun ohjelmapalvelut. Helsinki: WSOY.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktiverande föreläsningar, ledd diskussion, inlärning genom att skriva, inlärnings- / övningsuppgifter.
Arviointikriteerit
Utmärkt 5
Kan utvärdera, klassificera, förklara och argumentera särdrag samt begrepp relaterade till programtjänster. Kan helhetsbetonat leda planerings-, förvekligande- och utvärderingsprocesserna för programtjänster.
God 3
Kan tillämpa programtjänsternas särdrag och begrepp i de rätta situationerna samt kan analysera dem i en specifik verksamhetsmiljö. Kan planera och förvekliga en kundorienterad programtjänst helhet samt utvärdera denna helhet.
Tillfredsställande 1
Känner igen programtjänsternas särdrag samt begrepp och kan beskriva dem i en specifik verksamhetsmiljö. Kan förverkliga programtjänster på en grundnivå.
Arviointimenetelmät
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande, individuella samt grupp- arbetsprov och genom essäer. Numerisk bedömning (0-5).