VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2009 > Vuosi 2 > Tyska inom turismbranschen (B1) (RRP0316)

Tyska inom turismbranschen (B1)

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRP0316
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot
OPS: R-TR 2009
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2010-2011)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Granlund, Sören
Opetuskieli: Ruotsi

Osaamistavoitteet

Målet är att studeranden skall utveckla sitt yrkesspråk. Studeranden fördjupar sina kunskaper i språket och förbättrar sin förmåga att kunna kommunicera i olika yrkesinriktade situationer. Studeranden fördjupar sina allmänna kunskaper i tyska och lär sig yrkesinriktat ordförråd för att kunna uttrycka sig i situationer som berör arbetslivet. Studeranden intar en positiv attityd till det tyska språket, att lära det och de tyskspråkiga kulturerna. Studeranden har förmåga att kunna förstå och framställa tal i normalt tempo samt kunna läsa och skriva enkla yrkesinriktade texter.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd 108 h.
- närundervisning 52 h.
- självständiga studier 56 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Tyska A2 eller motsvarande kunskaper

Sisältö

Kundbetjäningssituationer inom restaurang- och inkvarteringsbranschen, presentation av Finland som turismland, behandling av reklamationer, utredning av kundbelåtenhet.

Opiskelumateriaali

Barberis – Bruno: Deutsch im Hotel, Gespräche führen, Max Hueber Verlag, Ismaning 2003.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Undervisningsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten, hemuppgifter.

Arviointikriteerit

1=Kan den grundläggande terminologin inom företagskommunikation på tyska, kan använda språket både muntligt och skriftligt på ett tillfredsställande sätt och förstår lätt facktext.
3=Behärskar språket väl både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska i olika kommunikationssituationer inom arbetslivet och förstår facktexter.
5=Behärskar språket utmärkt både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska och kommunicerar flytande i olika kommunikationssituationer och förstår facktexter utan svårighet.

Arviointimenetelmät

Deltagande i undervisningen, uppgifter, muntlig och skriftlig tentamen, loggbok, självbedömning. Numerisk bedömning (0-5).


Takaisin