Tyska inom turismbranschen (B1)
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRP0316 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | R-TR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Granlund, Sören |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden skall utveckla sitt yrkesspråk. Studeranden fördjupar sina kunskaper i språket och förbättrar sin förmåga att kunna kommunicera i olika yrkesinriktade situationer. Studeranden fördjupar sina allmänna kunskaper i tyska och lär sig yrkesinriktat ordförråd för att kunna uttrycka sig i situationer som berör arbetslivet. Studeranden intar en positiv attityd till det tyska språket, att lära det och de tyskspråkiga kulturerna. Studeranden har förmåga att kunna förstå och framställa tal i normalt tempo samt kunna läsa och skriva enkla yrkesinriktade texter.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd 108 h.
- närundervisning 52 h.
- självständiga studier 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tyska A2 eller motsvarande kunskaper
Sisältö
Kundbetjäningssituationer inom restaurang- och inkvarteringsbranschen, presentation av Finland som turismland, behandling av reklamationer, utredning av kundbelåtenhet.
Opiskelumateriaali
Barberis Bruno: Deutsch im Hotel, Gespräche führen, Max Hueber Verlag, Ismaning 2003.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Undervisningsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten, hemuppgifter.
Arviointikriteerit
1=Kan den grundläggande terminologin inom företagskommunikation på tyska, kan använda språket både muntligt och skriftligt på ett tillfredsställande sätt och förstår lätt facktext.
3=Behärskar språket väl både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska i olika kommunikationssituationer inom arbetslivet och förstår facktexter.
5=Behärskar språket utmärkt både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska och kommunicerar flytande i olika kommunikationssituationer och förstår facktexter utan svårighet.
Arviointimenetelmät
Deltagande i undervisningen, uppgifter, muntlig och skriftlig tentamen, loggbok, självbedömning. Numerisk bedömning (0-5).