Marknadsundersökning
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRA0503 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Sabel, Thomas |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 9.1.2012 – 27.4.2012 | Thomas Sabel | Ruotsi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Den studerande känner till olika marknadsundersökningsmetoder. Studeranden förstår vikten av marknadsundersökningar som underlag för beslutsfattande samt kan förhålla sig kritiskt till undersökningsresultat.
Opiskelijan työmäärä
Totalt antal arbetstimmar: 81
- varav närstudier: 39 h
- varav självstudier: 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet I ja II
Grunderna i marknadsföring I och II
Sisältö
Särdrag inom marknadsundersökning, olika forskningsmetoder, marketing management.
Opiskelumateriaali
- Hytönen, K. Isoviita, A. Lahtinen, J. 1991. Nyaste upplagan. Markkinoinnin erityistoiminnot. Avaintulos Oy.
- Lekvall, P. & Wahlbin, C. 2001. Information för marknadsföringsbeslut. Göteborg. IHM Publishing.
- Lotti, L. 1994. Markkinointitutkimuksen käsikirja. Espoo. Weilin & Göös.
- Seymour, D.T. 1992 eller nyare. Marknadsundersökningar med kvalitativa metoder. Göteborg. IHM förlag.
- Annat av läraren bestämt material.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, övningar och grupparbeten.
Arviointikriteerit
1 Studerande förstår grunderna i marknadsundersökningar
3 Studerande har en god förståelse för grunderna i marknadsundersökningar och kan tillämpa sina kunskaper i praktiken
5 Studerande har en utmärkt förståelse för grunderna i marknadsundersökningar och kan på ett utmärkt sätt tillämpa sina kunskaper i praktiken
Arviointimenetelmät
Tentamen (30%) och projektarbete (70%). Numerisk bedömning (0-5).