Turismens verksamhetsmiljö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRA0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Smeds, Peter |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Peter Smeds | Ruotsi | 20.8.2010 – 19.9.2010 |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden får en heltäckande bild av turism som en global och växande företeelse samt dess historiska bakgrund. Turismnäringens olika sektorer presenteras så att studeranden förstår turismens olika dimensioner och dess sociala, ekonomiska samt miljöinverkan på verksamhetsmiljön. Turismen betraktas utgående från en geografisk referensram. Resenärens egenskaper och motivationsfaktorer. Turismforskning samt de mest centrala informationskällorna inom turismnäringen blir bekanta för studerandena.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt: 162
-varav studier insatta i arbetsfördelningen 81
- föreläsningar 32
- aktiv frågeställning 8
- undervisningsdiskussion 18
- handledning, presentation och utvärdering av
gruppinlärningsuppgifter 20
- tent 3
- en del av närundervisningen förverkligas virtuellt (web-baserat)
-varav självständiga studier 81
- planering, inlärningsuppgifter, förberedelse för tent, web-baserade studier 81
Flerforms-studeranden
Arbetsmängd totalt: 162
-varav studier insatta i arbetsfördelningen 36
-varav självständiga studier 126
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Nej
Sisältö
Turismens kluster och dess verksamhet. Turismformer. Turismens centrala begrepp och teorier. Turismens skjut- och dragkrafter. Finlands förutsättningar som turismdestination. Turismens inverkningar. Motivationsfaktorer för resande. Turismens historia.
Opiskelumateriaali
- Vuoristo, K-V. 2002. Matkailun muodot. Porvoo. WSOY.
- Vuoristo, K-V. - Vesterinen, N. 2001. Lumen ja suven maa, Suomen matkailumaantiede. Porvoo. WSOY.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, gruppinlärningsuppgifter, nät-undervisning.
Arviointikriteerit
Utmärkt 5
Kan utvärdera, klassificera, förklara och argumentera särdrag samt begrepp relaterade till turism fenomenet. Kan helhetsbetonat / holistiskt analysera turismens verksamhetsmiljö.
God 3
Kan tillämpa turismnäringens särdrag och begrepp i de rätta situationerna samt kan analysera dem i en specifik verksamhetsmiljö
Tillfredsställande 1
Känner igen turismnäringens särdrag samt begrepp och kan beskriva dem i en specifik verksamhetsmiljö
Arviointimenetelmät
Studieperioden delas in i två separata delar. Båda delarna utvärderas utgående från grupparbetsprov samt tentamen på en numerisk skala (0-5). Tentamen utgör 60% av utvärderingen och grupparbetena 40%. Aktivt deltagande i närundervisningen är en förutsättning för en godkänd prestation. Numerisk bedömning (0-5).