VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Turism (R-TR) > 2009 > Vuosi 1 > Matproduktion och hygien (RRA0203)

Matproduktion och hygien

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRA0203
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: R-TR 2009
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2009-2010)
Laajuus: 9 op
Vastuuopettaja: Lahola, Eliisa
Opetuskieli: Ruotsi

Osaamistavoitteet

Studeranden behärskar grunderna i matproduktion och livsmedelslagstiftning. Studeranden känner till gruppering och förvaring av livsmedel. Studeranden kan beskriva de mest klassiska rätterna. Studeranden kan planera, tillreda och utvärdera måltider. Studeranden värdesätter arbetssäkerhet och ren arbetsmiljö.

Studeranden kan förstå mikroorganismernas betydelse för miljön, kan förebygga matförgiftningar och infektioner. Studeranden känner till hygienlagstiftningen. Studeranden förstår betydelsen av egenkontrollplan.

Opiskelijan työmäärä

Arbetsmängden tillsammans: 243 h
- av vilka studier enligt läseordningen: 91
- av vilka självstudier: 98
- planering, inlärnings uppgifter och förberedning för tentamen 78
- praktiskt arbete i restaurang 20 h
- datorstödd undervisning 54 h hygien delen

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Tidigare studier behövs inte.

Sisältö

Grunderna i matlagning. Ändamålsenlig och ekonomisk behandling och förvaring av livsmedel. Arbetssäkerhet samt rengöring av köket. Praktiskt arbete 20 timmar i restaurang kök.

De olika mikrobgrupperna samt de vanligaste livsmedelsburna infektionerna och matförgiftningarna. Grunderna i egenkontroll och rengöring.

Opiskelumateriaali

Lehtinen, M. Peltonen, M. Talvinen, P. 1999. Handbok i Matlagning. Borgå. WSOY.

Hämäläinen, J. - Lehtovaara, T. 2005. Ravintolakokin käsikirja. Porvoo. WSOY.

Hatakka, M. Pakkala, P. Siivonen, P. Turja, M. 2004. Elintavikehygienia, Borgå, WS Bookwell Oy.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Matproduktion: Föreläsningar, praktiska övningar, grupparbeten.

Mikrobiologi: Föreläsningar, enskilda övningar, grupparbeten.

Arviointikriteerit

Berömligt 5

Studerande kan planera och tillreda av baslivsmedel en smaklig, vacker och mångsidig portion. Hon/han kan använda ändamålsenligt olika tillredningsmetoder och kan tillämpa dem. Studerande kan motivera sina val av arbetsmetoder. Studerande förstår egenkontrollens betydelse som en del av helhets kvaliteten.

Goda insikter 3
Studerande kan planera och tillreda en lunch i vilken hon/ han använder mångsidigt olika livsmedel och tillredningsmetoder. Studerande kan utvärdera sina val. Studerande förstår sambandet med en fungerande egenkontrollens och matens kvalitet. Studeranden kan använda och tillreda livsmedlen på ett ändamålsenligt sätt


Nöjaktiga insikter 1

Studeranden kan planera och tillreda en standard lunch. Han / Hon kan behandla och baslivsmedel på ett ändamålsenligt sätt. Studeranden förstår hygienens betydelse i köksarbetet. Studeranden kan beskriva de olika tillredningsmetoderna.

Arviointimenetelmät

Föreläsningar, obligatoriskt deltagande i praktiskt arbete, tentamen, planeringsuppgifter, praktiska övningar, arbetsprov. Godkänd arbetsperiod. Numerisk bedömning (0-5).

Matproduktion: Aktivitet 60 %, Kurs arbeten 20 %, Tentamen 20 %
Matproduktion: Tentamen 90 %, Kurs arbete 10 %
Hygien : Kursarbeten 100 %


Takaisin