Måltidskunskap
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS2106 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2008 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
2 | 24.8.2009 – 24.10.2009 | Kirsi Salomaa | Ruotsi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Studeranden inser den hälsosamma kostens betydelse för individens välbefinnande. Hon kan sammanställa en näringsriktig kost samt tillämpa de vanligaste dieterna. Studeranden förstår betydelsen av olika kundgruppers kostval.
Studeranden kan planera måltidshelheter för olika affärsidéer och tillfällen. Studeranden inser betydelsen av standardisering av portioner och ekonomiskt tänkande i planeringsskedet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
Lähiopetusta: 65 h
Itsenäistä opiskelua 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Matproduktion och Hygien
Sisältö
Energi- och icke-energigivande näringsämnen, näringsrekommendationerna, näringsriktig kost, de vanligaste dieterna, mat och religion.
Estetik och miljö. Måltidsplanering, standardisering av portioner, ekonomiskt tänkandei planeringsskede.
Opiskelumateriaali
Lampi, R. 1996. Ravitsemus palvelu työnä. Borgå, WSOY.
Kivela, J. Menuplanning For the Hospitality Industri, 1994, Hospitality Press, Australien.
Parkkinen,K. Sertti,P.2006. Avain ravitsemukseen
Finska näringsrekommendationer 2005.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, enskilda övningar, praktiskt arbete, grupparbeten. Om möjligt uttomstående projekt arbete.
Arviointikriteerit
Berömlig 5
Studerande kan planera olika måltidshelheter utågende från olika affärsidéer. I planeringen beaktar även olika kundgruppernas behov samt matens utseende, smak och hällsosamhet. Studerande kan motivera sina val.
Goda 3
Studeande kan planer olika måltidshelheter beaktande olika affärsidéer. Han / hon kan tillämpa olika standardiseringsätt enligt behov. Studrande kan ändra på portioneran så att de passar för de mest allmänna dieter.
Nöjaktig 1
Studerande kan planera för olika affärsidéer olika helheter. Hon kan göra en standardiserad portionskort. Studeranden kan identifiera olia dieter.
Arviointimenetelmät
Projekt arbete, enskild övningsuppgift, tentamen. Numerisk bedömning (0-5). Tentamen 20 %, Planeringsuppgift 40 %, Aktivitet 40 %